Barcelona ha tancat el 2016 com el 5è hub tecnològic més potent d'Europa, per darrere de Londres, Berlin, París i Amsterdam. Ho avançava fa uns mesos "el mirall digital" d'EU-Startups en el rànquing "Els Hubs de startups més grans d'Europa" i ho ha confirmat l'últim informe Startup Ecosystem Overview elaborat per la fundació Mobile World Capital Barcelona.
Més concretament, Barcelona lidera la inversió en startups a Espanya ja que capta el 56% del total, produeix el 48,2% de les operacions (fusions i adquisicions) i aglutina el 28,4% de startups espanyoles. Unes xifres especialment significatives en els sectors d'e-commerce, social, solucions d'empreses, aplicacions mòbil i fintech. En conjunt, Espanya reuneix 2.663 startups, atrau 502 milions d'inversió i mou un agregat de 42.300 milions, el que suposa un 5,2% del PIB. Malgrat haver disminuït quasi un 13% la inversió rebuda, l'informe destaca que aquest 2016 ha estat un exercici rècord per a Espanya en vendes i adquisicions de startups. La venda de Privalia a Vente Privée per 500 milions com a cas més remarcable.
"Per un emprenedor que vulgui llançar un producte en turisme, Barcelona és una plaça magnífica i una marca de garantia per fer escalar el seu producte", ha assegurat el CEO de MWCapital i director de la plataforma 4 Years From Now (4YFN), Aleix Valls. A tall de comparació, ha explicat que les startups de Barcelona i Madrid que ocupa la sisena posició del rànquing europeu han recaptat 282 i 173 milions, respectivament. En aquest sentit, no ha dubtat en reiterar que el futur "va de hubs" i en els pròxims 4 o 5 anys, "Barcelona es juga estar sempre entre un d'aquells 4 o 5 equips que juga sempre la final de la Champions." El futbol com a metafòra d'avantguarda tecnològica.
El quart aniversari de 4YFN
El reconeixement de Barcelona com a cinquè hub tecnològic d'Europa s'explica en gran part per la presència del Mobile World Congress (MWC) però també del què per a molts és el seu germà petit i cada vegada menys petit, el 4YFN. Tots dos es cel·lebraran paral·lelament entre el 27 de febrer i l'1 de març d'aquest any, un al recinte de la Fira de Gran Via i l'altre, a Montjuïc. Encara que cert és que juguen a lligues diferents. Pel que fa al 4YFN, es preveu que la quarta edició assoleixi una assistència superior a les 20.000 persones (un 60% més que el 2016), 700 inversors i 600 expositors. Unes xifres que segons el director executiu de 4FYN, Esteban Redolfi, consoliden la plataforma com a punt de trobada entre emprenedors, inversors i entitats d'arreu del món. A cada dia, un tema monogràfic diferent: l'impacte del mòbil en sectors tradicionals, l'internet de les coses (IoT) i el sector digital.
Tal i com ha conclòs Valls, "la forma de repartir el joc serà l'especialització dels hubs." En això, Barcelona ja sap a quina camp tecnològic juga: el de les grans ocasions. Més internacionalització, més projectes globals i més inversió.