El Port de Barcelona ha reduït el seu benefici un 39% el primer semestre d'aquest 2020 a causa de l'impacte de la pandèmia del coronavirus, situant-se en els 12,5 milions d'euros. Així ho han explicat aquest divendres en roda de premsa la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, i el director general, José Alberto Carbonell.
Malgrat aquestes dades, Conesa ha explicat que preveu que l'enclavament portuari barceloní tanqui l'exercici 2020 "amb xifres econòmiques positives, però amb una caiguda molt important" comparat amb l'any passat.
Per la seva banda, el trànsit s'ha situat en 28.010.000 de tones entre gener i juny, un 18,8% menys respecte a el mateix període del l'any passat, quan es van gestionar 34,5 milions de tones, i Carbonell ha indicat que es preveu finalitzar l'exercici amb una caiguda de dos dígits, però inferior a la registrada a la primera meitat.
"Creiem que en el tràfic de mercaderies ja ha passat el pitjor i la tendència és ara de recuperació", ha dit Conesa, que ha explicat que el Port de Barcelona treballa en un escenari de tres anys vista per recuperar els trànsits. El tràfic de contenidors ha caigut un 20,5% amb un total de 1,3 milions de TEU -unitat equivalent a un contenidor de 20 peus- en els sis primers mesos de l'any.
Els automòbils han estat un dels segments més afectats, amb una caiguda de 47,6% i un total de 218.543 unitats transportades, a causa de el tancament de les factories durant l'estat d'alarma ia les dificultats que ja arrossegava la indústria.
Per la seva banda, els líquids a granel han caigut un 23,2%, amb 6,3 milions de tones, mentre que els sòlids a granel han crescut un 1,3%, superant els dos milions de tones.
Sense data per rebre creuers
Les restriccions d'entrada als ports espanyols de creuers i embarcacions a causa del coronavirus han propiciat una caiguda de passatgers de el 77,1%, totalitzant 426.788 viatgers, un impacte que en el compte de resultats s'ha traduït en una caiguda dels ingressos d'11 milions d'euros.
En el cas dels creuers, el descens acumulat fins al juny és del 84,4%, de 198.842 passatgers, mentre que la caiguda és una mica menor en els ferris, d'un 61,3%, amb 227.946 usuaris.
Conesa ha destacat que la voluntat del Port de Barcelona és treballar amb tots els interlocutors i "des de la màxima prevenció poder donar la confiança" perquè la indústria creuerística pugui recuperar la seva activitat el més aviat possible, el que es preveu de forma gradual a partir de 2021.
Així, malgrat que el Port de Barcelona s'està preparant per tornar a rebre creuers, Conesa ha indicat que encara no hi ha una data, ja que depèn les autoritats sanitàries: "És una gran incògnita".
Preguntada pels nous accessos a el Port de Barcelona, ha indicat que el protocol per a la seva firma està a punt: "Si no ho hem signat encara és per causa dels rebrots, però estem pendents de fixar un dia d'agenda amb el ministre Ábalos i el conseller Calvet perquè ens donin data".
El Port de Barcelona manté una inversió pressupostada de 71 milions d'euros per al present exercici, i entre les actuacions figuren els accessos ferroviaris, l'ampliació del Moll Adossat i altres remodelacions.