La benzina va pel camí d'arribar al seu preu rècord. Després de començar l'any amb quatre setmanes consecutives a l'alça, la gasolina s'apropa cada vegada més al preu rècord que va assolir el setembre de 2012, fa gairebé deu anys, impulsada per l'encariment del petroli i l'augment de la mobilitat després de la fase més dura de la pandèmia. En l'última setmana, la gasolina ha marcat un preu mitjà d'1,52 euros el litre, el seu segon valor més alt de la història, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea, mentre que el gasoil va pujar fins a 1,403 euros, situant-se en nivells no registrats des de 2013. En cas de mantenir-se la tendència alcista amb què han iniciat l'any ambdós carburants, la gasolina superarà en els pròxims dies el seu màxim històric, vigent des de la setmana del 3 de setembre de 2012, fa gairebé deu anys, quan va assolir els 1,522 euros, mentre que el gasoil segueix encara una mica lluny del seu rècord d'1,443 euros.
Inici de l'escalada
Tant la gasolina com el gasoil han reprès en les primeres setmanes d'aquest any l'escalada que van començar el mes de novembre de 2020, quan van començar a pujar gairebé de manera ininterrompuda. Aquesta escalada només es va veure frenada durant el mes d'agost passat, al ple estiu, coincidint amb l'augment de la mobilitat registrat a les carreteres espanyoles. La gasolina ja va estar a prop de batre el seu màxim històric durant el novembre passat, però l'arribada de les festes nadalenques van frenar el seu ascens i van permetre que acomiadés els 2021 amb quatre setmanes consecutives de caigudes.
En aquest context d'alts preus dels carburants, omplir un dipòsit de 55 litres amb gasolina costa al voltant de 84 euros, davant els 77 euros que suposa fer-ho amb gasoil, la qual cosa suposa pagar 17 euros més que fa un any en el cas de la gasolina, i 16 euros més en el del gasoil. A més, si es compara el preu d'ara amb el de la mateixa setmana de 2020, uns mesos abans que esclatés la pandèmia de covid-19, proveir-se amb gasolina té un preu 12 euros superior, davant els 9 euros que s'ha encarit el gasoil.
Per sota de la mitjana europea
Malgrat els nivells històricament elevats que registren en el dia d'avui els carburants a Espanya, el preu està per sota de la mitjana europea, així com de la resta de grans potències del continent. Segons l'estadística europea, el preu mitjà de la gasolina en els 27 socis comunitaris ha assolit durant l'última setmana els 1,66 euros el litre, mentre que el gasoil es paga a 1,547 euros. Els Països Baixos (2,002 euros), Finlàndia (1,892 euros) i Dinamarca (1,843 euros) són els països que compten amb la gasolina més cara de tot Europa, mentre que si s'analitzen els preus del gasoil, Suècia encapçala la classificació amb un preu d'1,971 euros, seguit novament de Finlàndia (1,804 euros) i els Països Baixos (1,698 euros). Al contrari, per trobar la gasolina més barata del continent cal anar-se'n fins i tot a Bulgària (1,227 euros), Polònia (1,273 euros) i Romania (1,307 euros), i en el cas del gasoil es troba a Malta, que amb un preu d'1,21 euros el litre supera Bulgària (1,25 euros) i Polònia (1,285 euros).
El preu dels carburants a Espanya també és menor que el de les grans potències europees, com Alemanya, on la gasolina es paga a 1,743 euros i el gasoil a 1,616 euros; França, amb un preu d'1,724 euros en el cas de la gasolina i d'1,654 euros per al gasoil; i Itàlia, que assoleix els 1,778 euros per a la gasolina i 1,647 euros el gasoil. Per la seva part, Portugal també té un preu dels carburants més elevat que a Espanya, concretament amb 1,736 euros per al litre de gasolina i 1,591 euros el de gasoil.
Les causes de l'encariment
Darrere d'aquest increment de preus dels carburants hi ha l'encariment del barril de petroli Brent, el de referència a Europa, així com l'augment de la demanda de carburants provocat per una major mobilitat registrada en els últims mesos. En aquest sentit, durant aquesta setmana el cru del mar del Nord va superar els 90 dòlars per barril per primera vegada des d'octubre de 2014, un preu elevat motivat per les tensions geopolítiques a l'Orient Mitjà i l'est d'Europa i el baix nivell de producció de l'Organització de Països Exportadors de Petroli i els seus socis. Així, un progressiu augment de la demanda a mesura que els països comencin a retirar les restriccions de mobilitat, sumat a l'escassa oferta de petroli per part dels grans territoris exportadors podria empènyer el preu del barril de cru Brent per sobre dels 100 dòlars.