La Comissió Europea ha reclamat aquest dilluns a Espanya que recuperi 140,7 milions d'euros en ajuts públics concedits a l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (ADIF) per a la construcció d'un centre d'assajos amb trens d'alta velocitat i equips (CEATF) a prop de Màlaga, a Andalusia, després de concloure arran d'una investigació detallada que no s'ajusten a les normes europees sobre ajuts d'Estat.
"El projecte no s'ajusta a les normes de la UE sobre ajuts estatals, ja que no respon a un autèntic objectiu d'interès comú", ha assegurat l'Executiu comunitari després de la investigació. En concret, no s'esperava que el centre generés pèrdues durant tot el seu període de funcionament i ha assenyalat que "cap inversor privat" va manifestar interès per finançar-lo, malgrat els ajuts públics.
En aquest context, Brussel·les ha conclòs que el projecte només tindria efectes "escassos" a curt termini creant llocs de treball temporals al sector de la construcció el temps que duressin les obres de la infraestructura i, a més, el cost públic era desproporcionadament alt, sense que s'haguessin demostrat els avantatges per compensar el seu cost i pèrdues d'explotació, falsejant la competència.
Interès de mercat
Però és que per a l'executiu europeu tampoc "no sembla existir cap interès en el mercat per desenvolupar productes que funcionin a aquestes altes velocitats" de fins a 520 quilòmetres per hora. Afirmen que "ja no serien comercialment viables" i que, en cas d'estudiar equips i trens de fins a 350km/h, "ja existeixen centres d'assaig a la UE". Seria, en conclusió, "duplicar infraestructures".
Per tot això, doncs, l'ajuda s'ha de retirar per "incompatible". Concretament 140,7 milions d'euros que ja s'havien abonat a ADIF, dels 358,6 previstos per a la seva construcció.