L'eventual ampliació de l'aeroport de Barcelona, que afectaria el Delta del Llobregat només serà possible si es respecten dues directives europees, la d'Hàbitats i la d'Aves, segons han indicat a Efe fonts comunitàries. La Comissió Europea (CE) no es posiciona de moment sobre el projecte d'ampliació d'Aena, ja que no s'ha notificat oficialment a les autoritats europees, però sí que recorda que qualsevol modificació del Delta del Llobregat, pertanyent a la xarxa europea Natura 2000, s'ha de dur a terme respectant aquestes dues directives.
Els plans d'Aena, que comportarien una inversió de més de 1.700 milions d'euros, suposarien destruir la llacuna de La Ricarda, al Delta del Llobregat, que quedaria envaïda per la tercera pista de l'Aeroport. Com a compensació, Aena proposa de regenerar l'ecosistema perdut en una extensió de terreny cinc vegades superior a la que es perdria, en terrenys contigus a aquesta zona, si bé qualsevol operació d'aquest abast hauria de comptar abans amb l'aval de la Comissió Europea.
El president d'Aena, Maurici Lucena, s'ha mostrat més vegades convençut que si s'assoleix un consens institucional sobre l'ampliació l'Executiu comunitari donarà llum verda a l'operació.
Què assenyala la directiva europea?
La directiva d'Habitats assenyala referent a això, al seu article 6.4 que per alterar un hàbitat natural i/o una espècie prioritaris "únicament es podran al·legar consideracions relacionades amb la salut humana i la seguretat pública, o relatives a conseqüències positives de primordial importància per al medi ambient, o bé, prèvia consulta a la Comissió, altres raons imperioses d'interès públic de primer ordre". El Delta del Llobregat ja ha estat objecte d'un procediment d'infracció obert per la Comissió Europea a Espanya, encara sense resoldre.
En concret, el text assenyala que "Espanya ha de prendre les mesures necessàries per evitar que es continuï deteriorant el Delta del Llobregat conseqüència de l'execució de grans projectes d'infraestructura, com per exemple les ampliacions de l'aeroport internacional i del port".
Aquest procediment d'infracció de la CE, que no té a veure amb els nous plans d'ampliació, es troba en els seus inicis, si bé podria acabar amb el cas davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).