CaixaBank mira al futur i ho fa apostant per una gran gestió i atractiu per a la gent gran. Així ho han assegurat aquest dimarts el president i el conseller delegat de l'entitat, José Ignacio Goirigolzarri i Gonzalo Gortázar, durant la presentació del nou pla estratègic de CaixaBank fins al 2024. Gran part de la presentació ha anat dirigida a la voluntat del banc de mantenir-se a prop de la seva clientela, especialment de la gent gran, que són el segment que queda més exclòs de la digitalització i estratègic per al banc, ja que és un gran volum de la clientela. De fet, CaixaBank ha decidit titular aquest nou pla estratègic, el primer després de la integració de Bankia, "A prop dels nostres clients" per emfatitzar aquesta idea de millorar l'atenció als seus clients, especialment als més grans. De fet, Goirigolzarri ha posat especial atenció en destacar que la centralitat del client és un eix molt important del pla, i la proximitat com la característica diferencial amb els clients.
Ara bé, els clients no són l'únic eix vertebrador del pla estratègic, aquest compta amb dues prioritats més, incrementar el volum de negoci gràcies a oferir la millor proposta de valor per als clients també la voluntat de convertir CaixaBank en un referent a Europa en matèria de sostenibilitat. Alhora, el pla també incorpora dues línies transversals com són les persones i la cultura, per tal que CaixaBank acabi tenint "obtenint del millor talent per afrontar els reptes estratègics i la tecnologia i els processos per disposar d'una infraestructura d'IT eficient, flexible i resilient". Per tot plegat CaixaBank espera aconseguir una posició reforçada d'aquí a tres anys en tots els segments on està present i "una excel·lent experiència de client".
"A prop dels nostres clients" és el lema d'aquest nou full de ruta, que situa el client en l'eix d'actuació i potencia la sostenibilitat, remarca CaixaBank. Així, el pla preveu millorar un 50% la nova producció d'hipoteques en comparació amb el període 2019-2021, mentre que l'objectiu en crèdit al consum és créixer un 30%. En estalvi a llarg termini la meta és augmentar en 70 punts bàsics la quota de mercat, actualment en el 29,6%.
Millorar l'experiència del client
Com ja hem dit, un dels grans propòsits del grup amb aquest pla estratègic és oferir la millor experiència possible per als clients per qualsevol canal de relació que ofereix el grup, sigui digital o presencial. En aquest punt hi entra l'atenció a la gent gran, que la gran majoria no està disposada a digitalitzar-se i, per tant, demanda una atenció presencial de qualitat, que en els últims anys s'ha deteriorat a causa de la digitalització. Davant d'aquest panorama, Gortázar ha recordat que CaixaBank està invertint 50 milions d'euros per millorar la situació.
En la línia de millorar l'experiència del client, Gortázar i Goirigolzarri han destacat que seguiran apostant pel model d'oficina Store a les ciutats, com ja han comentat en els últims anys, mantindran la presència al món rural i potenciaran l'atenció en remot i digital per impulsar la captació i vendes digitals en retail i empreses. Pel que fa a la xarxa d'oficines, i, per tant, dels treballadors, Goirigolzarri ha deixat molt clar que amb la fusió ja han fet la reestructuració que pretenien i que no es tancaran més oficines ni hi haurà més acomiadaments. En aquesta línia ha recordat que segueixen tenint la xarxa d'oficines més gran del país, i que el 39% de les sucursals està en l'àmbit rural.
Pel que fa als clients digitals, des del banc intentaran accelerar el servei d'atenció remota inTouch en els pròxims anys amb l'objectiu d'assolir els 4,6 milions de clients. En aquesta línia, el pla també contempla un nou impuls per a imagin per finalitzar els clients joves i continuar augmentant la base de clients fins als 4,8 milions.
Creixement del negoci
Tot pla estratègic també busca millorar el negoci i intentar que creixi. En aquest cas, CaixaBank, planteja enfortir el seu lideratge en el mercat i augmentar els ingressos mitjançant l'augment de la penetració de productes i serveis de la base de clients i evolucionant l'oferta per fer un salt qualitatiu i quantitatiu en la construcció de les experiències dels clients. Concretament, CaixaBank preveu obtenir una rendibilitat superior al 12% el 2024, la qual cosa suposa pràcticament duplicar els nivells actuals i generar uns 9.000 milions d'euros de capital, posant el focus a aplicar una atractiva política de remuneració als accionistes i en la millora de la rendibilitat, basada en un augment dels ingressos i la reducció dels costos per les sinergies de la fusió. Dins dels 9.000 milions de capital s'hi inclouen 1.800 milions que aniran destinats a la recompra d'accions.
Pel costat dels ingressos l'entitat s'ha marcat que creixin al voltant del 7% gràcies a l'impuls de l'activitat d'assegurances (+10%) i de les comissions (+2%), que marcaran el 44% dels ingressos totals. Amb això, el marge d'interessos creixerà un 8% basat en el nou entorn de tipus d'interès positius, que tot i la pujada no superaran el 2% el 2024. Alhora, també preveuen que la morositat millorarà i se situarà per sota del 3 % al final del pla.
A més, CaixaBank també s'ha marcat com a objectiu assolir el lideratge en corporate, empreses i pimes amb propostes de valor especialitzades per negocis i sectors, focus més intens en finançament del circulant i banca transaccional, i creixement del negoci en banca internacional i CIB, amb l'objectiu de multiplicar per dos la cartera de crèdit internacional.
Ara bé, cal recordar que aquest nou pla estratègic arrenca en un moment de l'enorme incertesa econòmica per dos motius principalment, l'esclat de la guerra d'Ucraïna i per la inflació. Malgrat aquesta situació adversa, CaixaBank preveu un escenari de creixement econòmic sostingut durant el període 2022-2024, amb una pujada del PIB espanyol que serà del 3,4% de mitjana en els tres anys del pla i una taxa d'atur que descendirà gradualment fins a l'11,5% en 2024. Pel que fa als tipus d'interès, CaixaBank augura una normalització de la política monetària en els pròxims trimestres en resposta a l'alta inflació, de manera que l'euríbor a 12 mesos passaria d'una mitjana del -0,5% en 2021 a l'1,5-1,6% de cara al 2023.
Per altra banda, durant la roda de premsa Goirigolzarri ha tancat la porta a què CaixaBank pugui tornar a Barcelona la seva seu social assegurant que València serà la seu del grup bancari de manera "indefinida", tot i que CaixaBank no preveu, avui en dia, que es repeteixi un nou capítol de tensió política.
Després de presentar el pla estratègic, tota empresa espera les reaccions dels mercats i aquest dimarts, les accions de CaixaBank s'han disparat un 5,17%, i hem de recordar que juntament amb el pla estratègic CaixaBank ha anunciat una recompra d'accions de fins a 1.800 milions d'euros. En concret, els títols de l'entitat han tancat en un preu de 3,05 euros.