La Cambra de Comerç de Barcelona ha apostat pel pagament per ús com a via de finançament de la xarxa viària catalana i model únic en substitució de l'actual model de peatges, que veu com una font de desequilibris territorials. "La base d'aquest nou sistema hauria de ser el pagament tarifari per ús a partir dels principis 'qui utilitza, paga' i 'qui contamina, paga', tal com emana de les directives europees", defensen des de la institució empresarial. A més, segons la Cambra, s'hauria d'aplicar tant a vehicles lleugers com pesats.

Per això, l'entitat veu una oportunitat entre 2019 i 2021 —quan finalitzin les concessions de les principals autopistes de Catalunya— per formalitzar aquest canvi. De fet, aquest model no només ho demana per a Catalunya, "sinó que també hauria de ser un model únic i equitatiu per a tot l'Estat que elimini els desequilibris territorials actuals". Per aconseguir-ho, "és necessari el compromís del ministeri de Transportes" per encarrilar "la transició cap a un model més just".

Pagament segons la distància i la congestió

Respecte al model concret de tarifació, s'hauria "d'anar cap a un model de pagament per ús per distància recorreguda i tarifa variable en funció de la congestió". En aquest sentit, la institució ha recordat que la proposta de la Generalitat per a Catalunya advoca per "una tarifa plana que pagarien tots els usuaris que estaria formada per dues modalitats: una tarifa anual per a residents i una altra modalitat de tarifes temporals per a vehicles de passada".

En aquest sentit, avala la proposta de la Generalitat d'implantar la vinyeta, una tarifa plana que ascendiria a uns 70 euros per a residents propietaris de turismes, i d'entre 1.275 i 1.700 euros per als camions de més de 10 tones de càrrega. Segons les estimacions preliminars de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, la vinyeta es traduiria en uns ingressos anuals de 1.000 milions —dels quals el trànsit exterior aportaria un 30%—. Unes xifres que permetrien assumir totes les despeses, incloent les compensacions pendents a favor de les concessionàries.

El 52% de les vies estan en mans de l'Estat

La proposta pren importància —segons la Cambra— pel preexistent elevat deute públic y el previsible increment substancial del dèficit públic per la pandèmia. "La introducció del pagament per ús amb caràcter finalista és una garantia per al manteniment d'una xarxa de carreteres en bon estat de conservació i seguretat", ha manifestat la Cambra.

També indica que som davant d'una "oportunitat singular per definir un model de gestió de la xarxa viària i sostenible econòmicament al llarg del temps ". A més, considera que hauria de ser finalista i que serviria per ordenar l'existència de peatges directes, peatges indirectes i vies lliure de peatge.

Actualment, a Catalunya hi ha 12.000 quilòmetres de xarxa viària, dels quals un 13% transcorre per vies d'altes prestacions. El 46% d'aquestes vies estan en mans de la Generalitat, el 52% de l'Estat i el 2% restant de les administracions locals. Entre els vies d'altres prestacions, el 60% —més de 1.000 quilòmetres— es regeix per una concessió.

Una altra de les propostes que fa la Cambra és aplicar la taxa a totes les vies d'alta capacitat independentment de la seva titularitat i per això veu "imprescindible" el traspàs a la Generalitat de les vies que ara són titularitat de l'Estat, com s'ha fet al País Basc.

 

Imatge principal: Pla de detall on es veuen dos cotxes i un camió passant pel peatge de Túnel del Cadí. Foto: ACN