El món de les telecomunicacions cada cop és més important en el nostre dia a dia i el 5G és una part fonamental. En aquest moment, aquesta nova xarxa està sent implantada a Catalunya, però podria ser que no arribés de forma homogènia a tot el territori català.
Segons la Cambra de Barcelona, la licitació de les freqüències de banda de 700 MHz, essencials per al desplegament del 5G, estableixen obligacions de cobertura clarament insuficients per garantir una bona distribució de la xarxa per tal que estigui cohesionada al territori català. De fet, això és perquè aquestes licitacions centren el desplegament en els nuclis de població i infraestructures amb més usuaris potencials, i per tant, amb més interès econòmic per als operadors.
Aquestes licitacions sortiran a subhasta el pròxim 21 de juliol, la setmana que ve, pel Ministeri d’Assumptes Econòmics. Concretament se subhastaran un total de 7 blocs de forma independent, tot i que només els primers 4 comptaran amb obligacions de cobertura. Pel que fa a nivell municipal, els blocs 1 a 4 de concessions incorporen a les seves clàusules que els operadors dotin de cobertura a tots els municipis de més de 50.000 habitants abans del 30 de juny del 2025.
Així mateix, el primer bloc a licitar, amb un preu de sortida de 270 milions d'euros, també obliga a fer que la xarxa arribi als municipis de més de 20.000 habitants en el mateix termini. En total es tracta de 67 municipis, els quals tan sols representen un 7,1% dels 947 municipis de Catalunya, tot i la importància del seu pes demogràfic.
A més, la Cambra adverteix que si es fa una anàlisi de detall de tot plegat, s’adverteix que les obligacions de cobertura es concentren a la província de Barcelona. De fet, pel bloc 1 només 8 municipis es troben a la província de Girona, 1 a Lleida (la mateixa capital) i 10 a Tarragona. Més preocupant és la situació pels blocs 2, 3 i 4, pels quals només 4 municipis inclosos queden fora de Barcelona (les altres tres capitals de província i Reus).
Malgrat aquest evident biaix territorial en la definició de les obligacions de cobertura, la Cambra de Barcelona veu amb bons ulls l’abaratiment del 15% en els preus de sortida de les freqüències, ja que disminueix els costos de desplegament del 5G i la prestació dels serveis vinculats, i facilita que els operadors continuïn invertint en la millora de les xarxes de telecomunicacions.
Els petits operadors i les infraestructures, excloses
A part d'excloure la immensa majoria dels municipis de Catalunya, la licitació dels blocs 1,2,3 i 4 de les freqüències de banda de 700 MHz també exclou gran part de les infraestructures del país. De fet, el pla del govern espanyol només preveu que el 5G arribi als aeroports de Barcelona, i Girona, al Port de Barcelona i a tres estacions d'AVE.
Per tant, són ignorades totes les altres infraestructures del país com els aeroports de Reus, Sabadell i Lleida – Alguaire, el Port de Tarragona, els ports comercials de la Generalitat (Palamós, Sant Carles de la Ràpita o Vilanova, entre d’altres), l’estació d’Alta Velocitat del Camp de Tarragona i la futura Estació de la Sagrera, per la qual es preveu que comencin a circular els trens d’Alta Velocitat l’any 2023.
Sobta també que les xarxes de ferrocarril, tant de passatgers com de mercaderies, també quedin fora dels mínims obligatoris de distribució de xarxa que introdueix el plec de la subhasta. Tenint en compte que les administracions estan fent esforços significatius per a mitigar els efectes del canvi climàtic i que el ferrocarril juga un rol fonamental en la reducció de les emissions, és fonamental accelerar l’arribada del 5G per potenciar el seu ús i incrementar-ne la quota modal.
Respecte a la xarxa viària, les condicions de la subhasta només es focalitza en 10 vies d’alta capacitat (autopistes i autovies) i 5 carreteres nacionals, deixant de banda totes les carreteres d’àmbit provincial i comarcal que vertebren el conjunt del territori de Catalunya. És per això que la Cambra considera que la cobertura de la banda de 700 MHz també hauria d’arribar a aquests tipus de vies per garantir un accés més equilibrat des de tots els punts de Catalunya.
A favor del desplegament del 5G
Ara bé, tot i les crítiques al mètode d'implantació, la Cambra està a favor i recolza la creació de xarxes privades de 5G dins dels recintes industrials i els nodes de la xarxa de transport de passatgers i mercaderies, seguint l’exemple d’altres països europeus com Alemanya, que a la vegada també puguin estar connectades a les xarxes globals.
Tenint en compte els beneficis de la tecnologia 5G per millorar la competitivitat, l’eficiència dels processos i ajudar a desenvolupar nous serveis i productes en les empreses, la Cambra veu necessari que es reservi un espectre d’altes freqüències per a aquestes aplicacions, que no surti a subhasta i que el seu ús estigui sigui autoritzat mitjançant llicències administratives.
Paral·lelament, i considerant que el desplegament de la xarxa 5G comportarà la instal·lació d’un nombre creixent d’estacions base, moltes de les quals poden estar en façanes o mobiliari urbà és necessari un marc regulador per a la instal·lació d’aquestes noves estacions i simultàniament promoure el desmantellament d’instal·lacions de telecomunicacions en desús que es troben en l’entorn urbà i que generen un impacte negatiu, no només visual, sobre l’entorn.
Un clar exemple d’això són els cables i les caixes de telefonia fora de servei que encara es poden veure en les façanes d’un gran nombre d’edificis. La corporació també proposa la redacció d’una “Guia de bones pràctiques”, tal com el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha elaborat per al desplegament urbà de fibra òptica per façanes.