La decisió de Nissan de tancar a Catalunya ha evidenciat la necessitat de debatre sobre el futur de la mobilitat i l'automoció. El sotrac del tancament de la multinacional japonesa, que dona feina a més de 20.000 persones directa i indirectament, complica la crisi generalitzada degut a la pandèmia de coronavirus. Tot i que les administracions i els sindicats no es resignen a acceptar el tancament i es neguen a parlar d'un pla B per a les plantes de Nissan, les Cambres de Comerç catalanes han engegat el projecte d'un hub de mobilitat sostenible juntament amb el RACC, amb la idea de fer-ne una referència a Europa i trobar també una alternativa per tapar el forat de Nissan. "Tenim l'esperança que Nissan canviï d'opinió i que no marxi", ha explicat Canadell, "però hem de tenir altres opcions per si no ho aconseguim", assevera.
"La decisió de Nissan ens recorda que el futur de la mobilitat a Catalunya pot patir sotracs importants", ha asseverat el president de la Cambra Joan Canadell, "és una notícia molt dolenta però una gran oportunitat que avui posem sobre la taula", explica. Així doncs, la proposta de la Cambra de Comerç amb el RACC és "liderar una iniciativa per fer una crida al teixit econòmic per rebre propostes industrials per crear un hub de mobilitat sostenible", de manera que la idea és "acompanyar projectes lligats a la mobilitat sostenible que permetin transformar la nostra indústria". En definitiva, es proposa "un viver de projectes pel qual les cambres i altres entitats vetllin perquè tirin endavant".
Segons expliquen Canadell i el president del RACC, Josep Mateu, l'objectiu rau en impulsar projectes d'empreses i emprenedors que situï Catalunya "com un actor important i de forma continuada a nivell europeu i si pot ser mundial" en aquest àmbit. Canadell ha explicat que el projecte també busca "transformar la indústria de la mobilitat i fer-la més resilient" i ha subratllat la importància que tingui una "vocació exportadora" i sigui "competitiva". La Cambra farà una crida al teixit empresarial i altres entitats a presentar els seus projectes a través de la Llotja Virtual fins el 25 de juliol.
Al projecte, hi donen suport diverses entitats, com el RACC, Fira de Barcelona, el Clúster de l'Automoció, el Circuit de Catalunya, empreses com Moventia i Ficosa, centres com la Universitat Pompeu Fabra i l'IQS, el centre tecnològic Leitat i entitats financeres com el Banc Sabadell i Caixabank. També hi col·labora el Consorci de la Zona Franca, que podria cedir part de l'espai que pugui deixar Nissan d'aquí uns mesos a nous projectes relacionats amb la mobilitat sostenible, segons ha comentat el president de la Cambra.
El pla de mobilitat de Colau, en entredit
Canadell ha explicat que ha "detectat preocupació" entre els empresaris per les polítiques de mobilitat impulsades per l'Ajuntament de Barcelona durant la crisi del coronavirus. "Hi ha un cert distanciament", ha explicat juntament amb Mateu.
El president de la Cambra ha demanat al consistori que estigui "molt pendent" per si ha de fer passos enrere o replantejar decisions que ha pres sobre la mobilitat a la ciutat.
Per la seva banda, Mateu ha posat en dubte "l'oportunisme" de fer-ho ara, en un moment de crisi econòmica després de l'impacte del coronavirus, i ha considerat que es podria haver esperat a l'estiu. "Les mesures s'han de consensuar i la seva implantació també", ha sostingut, tot i que ha celebrat que s'hagin fet de manera provisional.