La incertesa pel substitut de Nissan a Barcelona és total i tot sembla indicar que no sabrem el nom de l'ocupant de les tres plantes fins a l'any que ve. Davant d'aquesta circumstància, la Cambra de Barcelona ha instat als membres de la taula de reindustrialització a tancar com més aviat possible una alternativa a Great Wall Motors (GWM), després que aquesta setmana el fabricant d’automòbils xinès decidís abandonar la carrera per instal·lar-se a la planta de la Zona Franca.
De fet, a tot això se suma que la setmana passada Nissan ja va tancar les seves línies de producció a la Zona Franca i el 31 de desembre abandonarà definitivament les tres plantes després de 40 anys en funcionament, materialitzant un dels cops més durs a la indústria catalana de les últimes dècades. Concretament, el tancament tindrà àmplies repercussions en el teixit empresarial, en el mercat de treball i en el conjunt del sistema econòmic de la província de Barcelona i Catalunya.
De fet, segons un estudi de la Diputació de Barcelona publicat a finals de 2020, s’han identificat fins a 78 centres de treball de 69 empreses proveïdores que es veuran afectades pel tancament i que estan repartides en 37 municipis de la demarcació de Barcelona, principalment el Barcelonès, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat.
Com ja s'ha dit molts cops, el tancament afectarà uns 3.000 llocs de treball en empreses proveïdores a la província de Barcelona, que se sumen als 1.400 treballadors directes de Nissan, en total se sumaran uns 4.400 llocs de treball afectats. A aquests caldria sumar els més de 20.000 llocs de treball indirectes i induïts que hi hauria en risc. Per això la Cambra reclama que la reindustrialització s'identifiqui com una "prioritat inexcusable per part de totes les administracions".
Els incentius no van ser suficients...
En aquest sentit, la Cambra lamenta que la taula de reindustrialització no proposés incentius suficients per convèncer GWM per desembarcar a Barcelona. Alhora, recorden que amb el tancament definitiu de les plantes de Nissan a la cantonada, la situació requereix centrar ara tots els esforços a aprovar una alternativa que pugui salvar el màxim de llocs de treball, tant directes com indirectes.
Com ja se sap entre les opcions que es barallen a hora d'ara hi trobem el hub d’electromobilitat liderat per empreses catalanes especialitzades en mobilitat sostenible, així com projectes d’empreses estrangeres com el de l’australiana Goodman, que vol aixecar als terrenys de la planta un gran espai logístic, o el de la belga Punch, que també hi voldria fabricar vehicles elèctrics.
Per últim, la Cambra recorda que del projecte que s’acabi seleccionant en dependrà el grau d’impacte econòmic definitiu que ocasionarà el tancament de Nissan, ja que per garantir la continuïtat d’alguns dels llocs de treball de Nissan i de les seves empreses proveïdores cal esperar a concretar els projectes de reindustrialització que hi ha sobre de la taula.