El Consell General de Cambres de Catalunya, la patronal Cecot i el RACC han manifestat aquest dilluns la seva "absoluta oposició" a la possibilitat que el govern espanyol prorrogui les concessions de les autopistes de peatge per compensar la caiguda d'ingressos provocada per la crisi del coronavirus, després que hagin sortit informacions asseverant que el govern espanyol vol ara engegar aquesta mesura que fa uns mesos havia descartat.
A través d'un comunicat, les agrupacions han assenyalat que la decisió "minvaria significativament la competitivitat del teixit productiu" davant un escenari de reactivació econòmica que es presenta "llarg i dur". "El cost dels peatges fa que el camí faci més pujada", apunten. Alhora, les asseguren que les dues vies afectades –l'AP-7 entre Cambrils i La Jonquera i l'AP-2 entre El Vendrell i Lleida- "estan amortitzades amb escreix".
En el mateix comunicat, les tres institucions recorden que el ministre de Transports, José Luis Ábalos, ja va descartar aquesta mesura el passat mes d'abril. Ara que la pròrroga de les concessions torna a ser objecte de debat, les agrupacions admeten que estan "sorpreses". "Si finalment aquesta pròrroga a les concessionàries tira endavant, l'Estat demostraria més sensibilitat cap a aquestes grans concessionàries que cap als ciutadans i el teixit empresarial, majoritàriament format per pimes", asseguren. "Això constituiria un greuge que s'afegiria al que històricament ha vingut patint Catalunya en l'àmbit dels peatges", afegeixen.
Finalment, les organitzacions recorden que ja van enviar una carta al ministre Ábalos el passat 30 d'abril en relació a aquesta qüestió, una missiva que "no va tenir cap resposta".
L'Executiu no ha rebut cap petició
El govern espanyol no ha rebut de moment cap petició per allargar l'explotació de les autopistes per part de cap empresa concessionària després del real decret llei que el govern espanyol va publicar fa uns dies al BOE en què establia les condicions per prorrogar el període de concessió. En el reial decret llei, el govern espanyol oferia la possibilitat prorrogar el període d'explotació però les empreses havien de complir una sèrie de requisits, com per exemple que el marge brut d'explotació durant la vigència de l'estat d'alarma no sigui positiu.
En cap cas, l'Estat pagaria diners sinó que oferiria estendre el contracte un màxim de 99 dies, el període equivalent de l'estat d'alarma. El govern espanyol ja va plantejar en un primer real decret llei (8/2020 de 17 de març) per fer front a l'impacte econòmic i social de la covid-19 i que les empreses concessionàries poguessin demanar compensacions. Finalment, en el real decret 26/2020 de 8 de juliol de mesures de reactivació econòmica en els àmbits del transport i l'habitatge les va concretar.
El BOE avisa que per calcular les pèrdues "no es consideraran els ingressos i despeses d'inversió o finançament, les moratòries o condonacions pactades pel concessionari, ni els salaris dels treballadors en ERTO". Tampoc es permetrà incloure en el marge brut d'explotació les amortitzacions ni provisions acreditades per les activitats d'explotació de la concessió. A Catalunya, el 31 d'agost de l'any vinent acaba la concessió de l'AP-7 de la Jonquera a Tarragona, i la de l'AP-2.