El caos s'ha apoderat de diversos aeroports europeus. La situació ha escalat tant que algunes companyies aèries que operen a l'aeroport del Prat han arribat a proposar als seus treballadors traslladar-se en altres aeròdroms per destensar el caos. Alguns dels aeroports les companyies ofereixen desplaçar-se als empleats del Prat són Schiphol (Holanda) o el de Gatwick (Regne Unit). Les propostes s'han donat tant en operadores com Vueling, per fer atenció als clients i en empreses de handling com Swissport. Es tracta d'una oferta "residual" i "temporal" i que a Barcelona han acceptat entre 10 i 40 empleats, segons han informat a l'ACN CCOO i UGT. En el cas handling, és habitual donar suport a bases pròximes com ara les d'Eivissa però no a aeroports tan llunyans.
L'excepcional manca de personal als aeroports d'arreu d'Europa, ha impulsat què alguns treballadors acceptin treballar des d'altres aeroports. Segons dades de la UGT, s'han mogut fins a 40 empleats -30 dels quals a Gatwick-, mentre que CCOO té constància de 10 trasllats temporals. Aquests canvis no són gratuïts per les empreses, ja que han de "pagar l'hotel o incentius perquè si no els treballadors es quedarien a casa seva", indica el responsable del sector aeri de CCOO, Jorge Carrillo.
Efecte dominó de la pandèmia
En els últims dies, els retards s'han generalitzat a molts aeroports europeus, a conseqüència de la manca de personal a Bèlgica, Holanda, Alemanya o el Regne Unit, on les companyies del sector van fer "acomiadaments massius de personal fix", segons Carrillo. Davant de l'aturada del sector per la pandèmia aquest va prescindir de molts treballadors i ara les companyies es troben que no tenen prou personal per fer front a la tornada a la normalitat. Tant és així, que entitats com l'Airports Council International han avançat un any la data de la recuperació dels volums precovid el 2024.
La recuperació de la demanda és similar a Catalunya -a l'abril el Prat ja havia recuperat un 94,8% dels vols prepandèmia- però la situació laboral és ben diferent per l'efecte dels Expedients de Regulació Temporals d'Ocupació (ERTO), que ha permès esmorteir el cop i protegir les feines. Els problemes s'aguditzen en aeroports que són 'hub' i utilitzats per agafar un vol transoceànic i no tant per als trajectes de punt a punt. En el cas concret dels aeroports britànics la situació resulta especialment crítica amb un gran nombre de cancel·lacions de vols. Vueling admet que "puntualment" han de "buscar solucions" per evitar cancel·lar vols. Si hi ha colls d'ampolla a Gatwick, traslladen l'operativa a un altre aeroport londinenc, el d'Stansted.
El Prat al límit
Si bé el principal problema el tenen els aeroports de la resta d'Europa, l'ona expansiva pot tocar El Prat. La infraestructura barcelonina pateix indirectament les conseqüències del caos aeri pels retards constants dels vols del continent i per l'operativa complicada, amb "alguns avions que arriben sense maletes". Els treballadors temen que durant la temporada alta hi hagi dificultats al Prat "perquè no és ni estiu i ja estem al límit", avisa Enrique Montes, delegat d'UGT al sector aeri català. Per això, la UGT demana a les companyies que contractin més personal.
La situació desemboca en el Prat, que no té tots els treballadors amb els quals comptava precovid, malgrat tenir més plantilla que altres, i que alhora es planteja donar suport a altres aeroports. "S'estan enviant treballadors de Barcelona cap a aeroports europeus i aquí comencem a patir gairebé el mateix problema que a Frankfurt, Londres, París o Roma. Tenim mancança de personal", ha dit a l'ACN José Antonio Ramírez, el líder del sindicat sectorial aeri de FeSMC-UGT i president del comitè d'empresa d'Iberia.
Vagues a la vista
Si la manca de personal provocada per les polítiques d'austeritat d'algunes companyies durant la pandèmia compliquen la fluïdesa als aeroports, cal sumar les convocatòries de vaga en el sector. Aquesta setmana s'ha posat data a les jornades de vaga dels tripulants de cabina de Ryanair, que protesten pel trencament de les negociacions del conveni que fa dos anys que es negocia. Així doncs, les aturades seran el primer i el segon cap de setmana d'estiu. També han convocat vaga altres treballadors de Ryanair, easyJet i Volotea a Itàlia i hi ha protestes dels treballadors aeroportuaris de parisenc Charles de Gaulle.