Coincidint amb la recent ampliació del Canal de Panamà, una cinquantena d'empreses catalanes han viatjat a Panamà i a Cuba a la recerca d'oportunitats comercials per augmentar el seu pes econòmic a l'Amèrica Central. La missió comercial que han organitzat l'agència per a la competitivitat d'Acció i el Port de Barcelona està capitanejada pel president de l'enclavament estratègic, Sixte Cambra, així com pel conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Tant a Panamà com posteriorment a l'Habana, els empresaris catalans mantindran més de 300 reunions amb empreses locals.
La missió comercial #Panamà2016 ja està en marxa. Avui esmorzar amb ls principals institucions del país i 1es reunions bilaterals #PortLíder
— Port de Barcelona (@portdebarcelona) 21 de noviembre de 2016
L'objectiu principal és exportar l’experiència d'èxit logístic i els teixits empresarials de la capital catalana així com reforçar els lligams institucionals i empresarials amb una regió en auge que ja aglutina 60 milions de persones. Des de la internacionalització a l'atracció d'inversions estrangeres, més networking i més connectivitat (marítima i terrestre). Segons Rull, "Catalunya és una opció seriosa, solvent, previsible i sòlida", mentre que Baiget ha afegit que "fem missions com les de Panamà i Cuba perquè més empreses exportin i ho facin a nous mercats".
Visitem amb una delegació del Port de BCN el nou Canal de Panamà. La magnificiència de l'enginyeria al servei de la logística. pic.twitter.com/aLHQL1bY08
— Josep Rull i Andreu (@joseprull) 20 de noviembre de 2016
Quin és l'atractiu d'Amèrica Central?
Però per què Amèrica Central i més concretament, Panamà i Cuba? "La globalització se sustenta, sobretot, gràcies al transport via marítima i el Canal de Panamà és un eix bàsic", ha assegurat el conseller d'Empresa just després de visitar l'ampliació de la via de navegació interoceànica entre l'Atlàntic i el Pacífic des d'on també s'atrau els tràfics de mercaderies que vénen del Carib i la costa est de Nord-amèrica. Una ubicació estratègica que "obre moltes possibilitats" per a les empreses catalanes, ja que segons Baiget, "es tracta d'uns països que tenen pocs serveis, poca indústria i ho importen pràcticament tot, per tant hi hem de ser presents i augmentar la nostra influència i pes econòmic".
En aquest sentit, Rull ha destacat que el Port de Barcelona en tant que "punt d'aturada intermèdia entre el Canal de Suez" permet la connexió i comunicació entre Àsia i Europa. I en la mateixa línia que Baiget, el conseller de Territori considera que aquesta missió comercial pot servir per "reivindicar la importància estratègica de Catalunya i buscar noves oportunitats".
"El Port de Barcelona és el port d’origen més competitiu per a les importacions procedents d’Europa (cap a Panamà) i el port amb una productivitat més elevada, tecnològicament més avançada, amb millor qualitat de serveis i plataforma de nombrosos centres de distribució de grans corporacions”, ha assegurat el president del Port. També ha remarcat el marc jurídic estable i el hub logístic de Panamà així com el gran pol de producció, comerç i distribució logística de Cuba a on s'espera que arribin 4 milions de turistes per any. Així doncs, "sabem per experiència que després dels viatges comercials, es produeix un increment significatiu en els intercanvis entre l'enclavament i el país visitat", ha afegit Cambra en un escrit seu al diari del Port.
L'ampliació del Canal de Panamà
L'ampliació del Canal de Panamà va quedar oficialment inaugurada el passat 26 de juny després de gairebé set anys d'obres i la participació de 40.000 treballadors de 79 nacionalitats diferents. L'obra d'enginyeria construïda pel Grup Units pel Canal (GUPC) i liderada per l'empresa espanyola Sacyr, permet ara el pas de vaixells de gran envergadura de fins a 14.500 contenidors unes dimensions de 427 metres de llarg i 55 d'ample.
A tall de comparació, el cap d'obra Electromecànica per a l'expansió del Canal, Sergi Ametller, ha explicat que la quantitat de formigó utilitzada equival a dues piràmides de Keops mentre que l'acer de reforç és equiparable a 27 torres Eiffel. Un cop feta la reforma, els vaixells poden trigar entre 10 i 12 hores a creuar tot el Canal de Panamà tenint a més en compte que cada any arriben a circular per aquesta via de navegació fins a 14.000 naus. I a tot plegat, també una mica més de sostenibilitat. "Les noves recluses permeten que es consumeixi un 7% menys d'aigua en cada operació", ha conclòs Ametller.