L'Estat Espanyol té previst destinar 1.349,59 milions d'euros en inversions a Catalunya pel 2018, segons el projecte de pressupostos de l'Estat que ha presentat aquest dimarts al matí el ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, al Congrés dels Diputats. Es tracta, doncs, d'un increment de 200 milions d'euros respecte el 2017 (1.149,58 milions), és a dir, un 17% més. En total, l’executiu espanyol preveu gastar a Catalunya el 13,3% de la inversió al conjunt de l’Estat, però no arriba al 19%, la contribució de Catalunya al PIB de l'Estat. 

Catalunya contribueix al PIB estatal fins a un 19%

Tot i això, la inversió de l'Estat a Catalunya per al 2018 continua per sota de la contribució del territori català al PIB estatal, que arriba al 19%. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, oferirà aquest dimarts una roda de premsa on desgranarà aquestes inversions i oferirà una xifra que inclourà també les despeses d’empreses amb participació pública.

Això suposa un increment, en termes absoluts, de 195,85 milions d'euros -d'un total de 1.665 milions a tot l'Estat-, respecte el pressupostat l'any passat, quan eren 1.149 milions d'euros, és a dir, es produeix un increment del 17%. 

Així doncs, Catalunya és el segon territori que rebria més diners, per darrere d'Andalusia, que si s’aproven els comptes obtindrà 1.477,75 milions (el 14,6%), tal com es desprèn de la documentació dels pressupostos del 2018 feta pública aquest dimarts. En tercera posició hi ha la comunitat de Madrid amb 1.247,31 milions, el 12,3%) i en la quarta, Castella i Lleó, que rebria 1.002,14 milions, el 9,9%.

Foment

Segons ha detallat el delegat del govern espanyol Enric Millo, la major part de la inversió de grup Foment es destinarà a actuacions a la xarxa ferroviària, que acaparen el 55,7% del total amb 697.300.000, un 29,9% més. I d'aquests, 331.900.000 es destinaran a millorar les infraestructures de Rodalies, fet que suposa un increment del 22,6% respecte a 2017.

La resta d'inversió en la xarxa ferroviària es destinarà a obres del corredor mediterrani –Adaptació de l'ample internacional entre València i Vandellòs, duplicació de la línia entre Vandellòs i Tarragona i adaptació a l'ample internacional entre Vila-seca i Castellbisbal, entre d'altres–, a treballs per desenvolupar l'accés ferroviari al Port i a l'Aeroport de Barcelona, ​​i a obres de l'entorn de la Sagrera.

En carreteres, el PGE preveu una inversió de 221 milions d'euros, sis més que el 2017, destinats a millorar la seguretat principalment a la N-240 ia la N-340, entre els quals s'inclouen les partides destinades a compensar les concessionàries d'autopistes de peatge per desviaments de camions cap a l'AP-2 i l'AP-7, respectivament.

També es consignen les partides necessàries per a obres a la N-II, a l'autovia orbital de Barcelona (B-40) entre Olesa i Viladecavalls, la variant de Vallirana i la connexió de l'A-2 i l'AP-7 a Castellbisbal, entre d'altres.

Els PGE també inclouen partides per a millores als aeroports catalans de 65.440.000 en total –43,17 a Barcelona, ​​10,9 a Girona i dos a Reus–, i en els ports la inversió puja a 208.500.000 -109,7 a Barcelona i 33,7 a Tarragona.

Montoro demana suport 

"Són uns pressupostos pensats per als pensionistes, els treballadors públics i per finançar millor els serveis públics fonamentals", ha afirmat Montoro, que ha fet una crida als grups parlamentaris a donar suport als comptes per garantir "l'estabilitat econòmica del país".