Després de dos anys consecutius de compliment, Catalunya incompleix amb l'objectiu de dèficit imposat per l'Estat. El dèficit de la Generalitat del 2019 va ser de 1.329 milions d'euros, el 0,56% del PIB, prop de sis vegades superior al 0,1% fixat per l'Estat, segons les dades publicades aquest dimarts.
Segons el Departament de la Vicepresidència, Economia i Hisenda, el gruix d’aquesta desviació es deu al fet que, l’any 2019, el Govern de la Generalitat preveia ingressar fins a 924 milions d'euros de transferències de l’Estat pel pagament del deute pendent de l’IVA i pels compromisos adquirits a la darrera reunió de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals (CMAEF), celebrada el setembre del 2018. L'executiu català ha acusat l'estat de “l'incompliment” d'aquests acords.
Des de l'executiu català s'indica que l’impacte sobre les finances catalanes d’aquests 924 milions no transferits per l’Estat és de gairebé quatre dècimes del PIB (0,39%). En cas de no haver-se produït aquests incompliments, afegeix el Govern, el dèficit de la Generalitat l’any 2019 s'hauria situat en el 0,17% del PIB, molt a prop de l’objectiu assignat.
També indica que el deute de l’IVA, que s’eleva a 458 milions d'euros, deriva d’un canvi normatiu que el Ministeri d’Hisenda va introduir l’any 2017 i que “va provocar una pèrdua equivalent a la recaptació d’un mes d’aquest impost”. La previsió era que l’Estat retornés aquest deute el 2019, però el pagament “no s’ha efectuat”.
Pel que fa als acords de la CMAEF, els van adoptar representants del govern de l’Estat i del Govern de la Generalitat el 25 de setembre del 2018, i el seu impacte sobre les finances catalanes el 2019 és de 466 milions.
El primer dels acords fa referència a la compensació per “l’incompliment” de la disposició addicional tercera de l’Estatut per a l’any 2008, en relació al dèficit d’inversió en infraestructures de l’Estat a Catalunya, un incompliment, subratlla l'executiu català, “reconegut per una sentència del Tribunal Suprem”. A la CMAEF es va acordar que l’Estat compensaria aquest dèficit “històric” d’inversió mitjançant una transferència que es pagaria en quatre trams anuals a partir del 2019, any en què l’Estat es comprometia a abonar 200 milions.
Un segon acord de la CMAEF es refereix a la integració del cos de Mossos d’Esquadra en l’actual sistema de finançament. Per aquest concepte es preveia que, el 2019, l’Estat transferís a la Generalitat 266 milions, 150 per cobrir una part del deute acumulat fins al 2018 i 116 més corresponents a l’anualitat específica del 2019.
A banda, del conjunt del dèficit registrat el 2019, al voltant d’una dècima (224 milions, equivalent al 0,09% del PIB) correspon al còmput com a despesa diferida, a partir de 2019, de compromisos assumits amb les concessionàries d’autopistes Invicat i Aucat per l’aplicació de peatges reduïts, així com per l’execució d’algunes inversions pactades per mitjà de convenis amb les concessionàries. Aquest còmput és un ajust comptable sense impacte pressupostari en l’any 2019, afirma el Govern.
Sense tenir en compte aquest ajust, i si l’Estat hagués efectuat les transferències descrites anteriorment, afegeix, el dèficit de la Generalitat hagués caigut al 0,08%, “per sota del 0,1% fixat com a objectiu”.
Finalment s'indica que en relació amb el 2018, els ingressos de la Generalitat l’any 2019 han crescut un 4,9%, mentre que les despeses ho han fet un 5,1%. Una part important d’aquest increment de les despeses es concentra en el capítol de personal, i respon tant a l’augment del nombre de treballadors públics (per la contractació de docents i personal sanitari) com a les millores retributives i al retorn del 40% de la paga extra del 2013.
També s’han destinat més recursos a la Renda Garantida de Ciutadania, als consells comarcals (per transport i menjadors escolars), a l’adquisició de productes sanitaris i a les transferències a l’ATM per al finançament del transport públic de viatgers.