La DO Cava va vendre l'any passat 245,1 milions d'ampolles, un 0,42% més que el 2015, en el que suposa un nou màxim històric. Un volum de vendes que es va traduir en una facturació global de 1.079 milions, un 2,3% més. Les exportacions, que ja suposen dues terceres parts del total de les vendes, van créixer el 2016 un 1,10%. Tot i la caiguda de mercats clau com l'alemany (-14,1%) o l'anglès (-3,87%), la forta pujada de països com França (20,75%), el Japó (8,67%) i els Estats Units (7,65%), han assegurat que les vendes a tercers països hagin pujat un any més.
Sobre el descens de vendes a Alemanya, que per primer cop s'ha vist superat per Bèlgica al capdavant dels països compradors, el president de la DO Cava, Pere Bonet, ha explicat que es justifica per la pujada de preus de Freixenet, el principal exportador a aquest país. Pel que fa al conjunt de les dades, Bonet ha valorat positivament el 2016 i ha remarcat com a principal repte de futur seguir internacionalitzant la marca Cava i potenciar la gamma prèmium, que actualment suposa l'11,6% del total de les vendes fins arribar al 20%.
A l'hora de valorar les vendes de cava al mercat interior, que el 2016 van caure un 0,80% amb 86,1 milions d'ampolles, Pere Bonet ha destacat que el descens és menor del previst inicialment, que era d'un 3%, i que representa una clara recuperació respecte a les xifres dels anys 2012 i 2013 quan es van superar per poc els 81 milions d'ampolles venudes. Aquí, Bonet ha destacat que tot i estar encara lluny de les xifres del 2010, quan es van superar els 95 milions d'ampolles venudes, les vendes dels tres últims anys demostren que s'ha superat el pitjor de la crisi.
Un 62% d'empreses exportadores
Sobre les exportacions, Bonet ha destacat que de les 235 empreses productores de la DO, el 62% ja són exportadores. Tot i que les vendes a la UE han baixat un 1,94% per la caiguda de les vendes a Alemanya i Anglaterra, el president de la DO ha fet valer l'alça de les exportacions a països tercers, que han pujat gairebé un 10%, amb alces importants a mercats com els Estats Units, per exemple. Sobre Alemanya, Bonet ha explicat que el descens de les vendes es fruït de l'alça de preus de Freixenet en els últims anys. Aquí, ha destacat que és un "mercat rígid als increments", però que la pujada de preus era necessària i que si això es tradueix en una caiguda circumstancial de les vendes cal acceptar-ho amb normalitat.
Un altre dels mercats que ha destacat Bonet és França, on les vendes de cava l'any passat van arribar als 8,9 milions d'ampolles, un 20,7% més. Aquí, el president de la DO ha valorat el fet d'arribar a aquests volums de vendes a un productor com és el país veí on fins fa pocs anys les vendes eren molt petites. Els 245 milions d'ampolles venudes l'any passat es van traduir en una facturació de 1.079 milions d'euros, 59 més que el 2015 amb un preu mitjà per ampolla de 4,56 euros.
La marca prèmium
Les vendes del segment prèmium van créixer el 2016 un 0,66% arribant als 29,5 milions d'ampolles, el que representa un 12% del total. Bonet ha ressaltat la forta penetració del cava prèmium a països com Dinamarca (40,5%), Alemanya (31%), Suècia (33,5%), Bèlgica (15,4%) i el Japó (12%). Pere Bonet ha destacat que, junt amb la internacionalització de la marca, la major penetració del cava prèmium "és vital per a la consolidació de la marca cava". Aquí, ha assenyalat que l'objectiu és que les vendes d'aquesta gamma arribin al 20% en un futur. "Hem de sortir a guanyar, no a empatar. La DO Cava té la capacitat i la qualitat per aconseguir-ho", ha reblat.
El cava tradicional ha augmentat les vendes un 0,4% el 2016 situant el volum total en 215.600.000 d'ampolles, el 88% del total. La seva evolució és idèntica tant en el mercat interior com en l'exterior amb un creixement del 0,39%. Bonet ha destacat com a dada interessant l'increment de les criances mitjanes del cava tradicional que, el 2016, van superar els 13,6 mesos. Pel que fa al cava rosat, l'any passat va experimentar un increment del 2,68% amb 21,5 milions d'ampolles venudes gràcies a la bona acceptació entre joves i nous consumidors.