La CEOE està estudiant la possibilitat de presentar un recurs davant del Tribunal Constitucional (TC) contra el real decret-llei de pujada de l'Impost sobre Societats, que va entrar en vigor el passat 3 de desembre i amb el qual el Govern pretén recaptar 4.650 milions addicionals el 2017. En nombroses ocasions, el president de la CEOE, Joan Rosell, i altres membres de la patronal ja havien manifestat la seva oposició a aquest increment de l'impost, advertint que afectarà les inversions empresarials i la creació d'ocupació. Tanmateix, aquesta vegada s'ha fet un pas més anunciant la possibilitat de recórrer el decret, ja que es considera que vulnera diversos articles de la Constitució.
A més, la patronal entén que la contínua adopció de mesures d'urgència en matèria tributària és "incompatible amb la mínima seguretat jurídica necessària" en tota activitat econòmica, però especialment exigible pels inversors nacionals o estrangers. Segons l'informe de la CEOE, la retroactivitat a l'1 de gener de 2016 d'algunes modificacions realitzades a l'impost "no és admissible", sinó que és una tècnica legislativa "molt perjudicial, manifestament millorable i deixa en molt mal lloc la imatge d'Espanya". A més, considera que l'ús del reial decret ha de ser l'"excepció i no la norma" a l'hora d'elaborar normativa de caràcter tributari.
En aquest sentit, la patronal assenyala que aquestes mesures han, en general, d'anunciar-se amb la deguda antelació i tractar-se amb els afectats, donant el temps necessari per rebre aportacions i deixant que els grups parlamentaris puguin proposar esmenes. La CEOE també critica el continu canvi de l'Impost sobre Societats, ja que el decret-llei de desembre en modifica un altre que va entrar en vigor el 2013 i, entretant, el Govern va aprovar una rebaixa del tribut que es va aplicar el 2015. "Alguna cosa s'està fent malament quan contínuament es modifica el ja modificat", assenyala la patronal a l'informe.
Vulnerar la Constitució
Entrant al detall del real decret-llei, la CEOE entén que les mesures consistents en la limitació de bases imposables negatives i de les deduccions per doble imposició, així com la imputació mínima d'una cinquena part anual de les pèrdues per deteriorament de les participacions, poden vulnerar l'article 86 de la Constitució, que estableix que un decret-llei no pot afectar els drets, deures i llibertats dels ciutadans regulats en el títol primer de la Constitució, com és el cas del deure de contribuir.
A més, afegeix que els canvis s'han aprovat a través d'un decret-llei malgrat afectar una figura central del sistema fiscal, com és l'Impost sobre Societats, i incidir en la generalitat dels contribuents, perquè a més dels subjectes passius directament afectats (les empreses), la tributació més gran es traslladarà a milers d'accionistes a través d'una menor possibilitat de dividend, així com als treballadors pel possible efecte sobre l'ocupació.
Igualment, la CEOE apunta que les variacions al fet imposable de l'impost quan suposen gravar noves situacions i, a més, ho fan al marge de la capacitat contributiva, també consagrada a la Constitució, que és "inexistent o fictícia" en aquestes noves situacions gravades. També considera "discutible" la concurrència de l'extraordinària i urgent necessitat que justifica la utilització del decret-llei, ja que malgrat ser urgent la reducció del dèficit públic, no ho són les mesures adoptades que, segons la CEOE, podrien haver-se canviat per altres alternatives, com la pujada de tipus o la reducció d'algunes despeses, sense reformular el fet imposable per decret.
Incompatibilitat amb la UE
Respecte a la deducció per doble imposició, entén que si la mateixa ve garantida per un conveni de doble imposició, no es pot limitar per una norma interna, mentre suposa un gravamen més gran per a les empreses que obtenen resultats a l'estranger i com tal pot ser "incompatible" amb la llibertat d'establiment en els estats membres de la UE i amb la lliure circulació de capitals.
Així mateix, denuncia l'aplicació retroactiva d'algunes de les mesures a l'exercici 2016, en considerar que és "incompatible" amb la seguretat jurídica, en tant que els contribuents no podien raonablement esperar unes mesures d'aquest tipus a menys d'un mes deLtancament de l'exercici.
Finalment, la CEOE afirma que és "absurd" obtenir recaptació imposant a les empreses una espècie de "deute forçós" amb Hisenda a través dels crèdits fiscals que es generen o ajornen per la limitació de bases imposables negatives. "Manca de tot sentit substituir deute públic per deute forçós distribuït capritxosament entre les societats afectades per les mesures", subratlla.