De moment és un acord, però la intenció és materialitzar-lo de forma immediata d'ara fins les festes de Nadal. La proposta de la vicepresidenta i ministra de Treball, Yolanda Diaz, de posar un topall als productes frescos i bàsics a les grans distribuïdores tira endavant després d'una entesa entre aquestes i La Moncloa. La cadena de supermercats Carrefour ja ha llançat una oferta que va en la línia proposada: una cistella de compra de 30 euros amb la llista definitiva de productes que es podrà adquirir fins el 8 de gener de 2023.
Una cistella sense ous
Ara bé, si en roda de premsa aquest dilluns, Díaz subratllava que s'ha de regular el preu de la carn, el peix, els làctics, els ous, la fruita, els ous i les hortalisses; la línia que segueix Carrefour presenta fortes absències en aquests productes que el govern espanyol considera de primera necessitat per alimentar-se de forma saludable. D'entrada, destaca l'absència de llet, l'oli d'oliva, els ous, llegums, fruites fresques, carns i peixos.
Pràcticament, excepte algunes hortalisses, res del que Díaz ha lloat haver tancat amb un acord. La campanya de Carrefour, llançada amb l'objectiu que els ciutadans puguin estalviar cada vegada que facin la compra, exclou, per tant, alguns dels productes que més s'han encarit en termes anuals: olis i greixos (+28,6%), llet (+22,6%), ous (+22,5%), carn d'ocell (+16,3%), llegums i hortalisses fresques (+15,5%) i fruites fresques (+15,1%).
Sí inclou productes higiènics
En canvi, en el primer exemple de cistella de la compra limitant el topall de preus, sí trobem oli de gira-sol, espirals vegetals de pasta, farina de blat, brou de pollastre, llauna de tonyina, mandonguilles amb salsa, suc de taronja, llimona i pastanaga i pa de motlle. Encara que no hi ha llet, sí s'inclouen alguns bàsics per esmorzar, com ara cafè, galetes, flocs de civada i cereals de blat de moro.
Però el que més destaca són alguns productes processats com galetes de xocolata blanca, te de llimona, melmelada de préssec i panets per hamburgueses. Completen la llista, pel que fa a l'alimentació, les ofertes de sal marina; pèsols en llauna, blat de moro dolç en llauna, pebrots del piquillo; xampinyons de llauna i vinagre de vi blanc. Al marge dels productes alimentaris, la cistella també compta amb productes d'higiene i neteja, com ara rentaplats, detergent, lleixiu, netejavidres, dentifrici, compreses, gel de dutxa i paper higiènic. Uns productes de primera necessitat que Díaz no ha tingut en compte, però sí s'ha marcat fixar un topall en els preus dels celíacs en una proposta que encara ningú ha materialitzat.
Pel que fa a la marca francesa, tots els productes de la cistella són de la pròpia marca Carrefour i la companyia assegura que es tracta de “productes presents a qualsevol rebost” i garanteix que “s'ofereixen amb el preu més baix del mercat”. En total, la compra de tots suma 30 euros, però també és possible adquirir-los per separat. Carrefour va dur a terme una mesura similar a França i a Espanya s'emmarca en la iniciativa de la vicepresidenta del Govern, Yolanda Díaz, d'acordar amb les empreses de distribució un topall de preu per als productes bàsics de manera que els ciutadans puguin esmorteir la creixent inflació.
Des de la mateixa web del supermercat, ja especifiquen l'oferta a la pàgina principal: "Els productes que formen part d'aquesta llista són productes presents a qualsevol rebost. Són de marca Carrefour, per la qual cosa es garanteix la màxima qualitat i s'ofereixen amb el preu més baix del mercat. El preu de cadascun dels productes es mantindrà sense canvis fins al 8 de gener 2023. Cada producte d'aquesta llista es pot adquirir de forma individual. Carrefour, sinònim de llibertat d'elecció, ofereix aquestes 30 referències entre milers d'articles d'alimentació al millor preu". La resposta de sindicats, minoristes o fins i tot els autònoms és posar l'alerta en la desigualtat que pot suposar regular des del govern una mesura que afecta només a les grans distribuïdores.