Els ciutadans i les diferents societats han imaginat sempre com seria el futur. Hi ha una famosa imatge de principis del segle XX que ho exemplifica a la perfecció on es poden veure tots els ciutadans anant amb avió pel mig de la ciutat. Aquella visió de futur finalment no ha estat certa, com a mínim de moment, però aquella mateixa filosofia és la que es desprèn de l'Smart City Expo World Congress que s'està celebrant aquesta setmana a Barcelona. Es tracta d'un congrés mundial on les empreses presenten les seves solucions per a la societat del futur per millorar el que tenim a ara mateix al nostre voltant, això sí no a un segle vista.
Si t'endinses en l'exposició, hi pots trobar diferents solucions com un fanal que t'avisa de si l'aire està contaminat o si hi ha massa contaminació acústica, carregadors ultraràpids per a cotxes elèctrics, noves solucions per a la mobilitat dins de les grans ciutats... Però també solucions per al territori, com un dron per ajudar a l'extinció d'incendis, on uns collars intel·ligents per a ramaders extensions que els permeten saber l'estat i la situació dels seus animals. Aquestes són algunes de les solucions que hi ha aquest any al saló, apostes que clarament miren al futur i a enfortir, sempre de manera sostenible, la nostra societat.
Per part de l'organització del congrés, asseguren que "l'edició d'aquest any és una de les més necessàries des que va començar l'esdeveniment el 2011. No només és la del desè aniversari, sinó que arriba en un moment en què les ciutats necessiten estar més juntes que mai", ha apuntat el director, Ugo Valenti. "La pandèmia ha canviat la urgència d'algunes millores i ha convertit el desplegament ràpid d'algunes tecnologies en una prioritat", assegura Valenti.
Un dels expositors del congrés és, com cada any, la Generalitat de Catalunya, que enguany compta un espai expositiu de més de 550 m² on conviuen fins a 23 empreses, centres tecnològics i entitats catalanes. En aquesta edició el Govern ha encarat l'Smart City Expo sota el lema "Catalonia Green & Digital" de replicar un dels grans objectius del Departament de vicepresidència, esdevenir una nació digital apoderada amb un territori connectat i descarbonitzat.
Entre totes les propostes que hi ha, aquest diari ha pogut parlar amb sis empreses catalanes presents al congrés mostrant el que plantegen per a la Catalunya del present, però també per a la del futur:
Una de les primeres coses que ens ve al cap quan pensem en el futur del nostre dia a dia és la mobilitat. Ja fa anys que governs i institucions avisen que el pas cap a l'electrificació del parc mòbil ha de ser una realitat abans del 2050. Aquí entra en joc una nova infraestructura clau, els punts de recàrrega dels nous vehicles.
Precisament això és al que es dedica l'empresa catalana Etecnic, que ofereix "solucions de 360 graus en matèria de mobilitat elèctrica". Bàsicament, ofereixen tres tipus de serveis, un de consultoria, un de construcció de carregadors i un altre que és el software associat al carregador, tant pels usuaris com pels gestors d’aquest, en definitiva ofereixen les eines necessàries per posar en marxa un punt de recàrrega.
Aquesta tecnologia ja és una realitat, ja que Etecnic gestiona prop de 1.000 punts de recàrrega a tot l'Estat i la meitat d'ells a Catalunya, de fet són la tercera major distribuïdora de l'Estat. Uns punts de recàrrega que permeten l'usuari poder pagar directament al punt de càrrega a través d'una aplicació o directament amb una targeta de crèdit o dèbit.
Una altra de les coses que canviarà en els pròxims anys seran els entorns urbans, sembla que la tendència és adequar les ciutats i pobles al vianant i vehicles lleugers i deixar més de banda els vehicles pesants. Aquesta idea també va en la direcció de tenir entorns més nets de gasos d'efecte hivernacle i més descarbonitzats.
L'empresa Siarq, també catalana, dona sortida al coneixement de les dades ambientals en temps reals en qualsevol punt de territori a través de dues eines, Urban Brain, que és la plataforma digital que et permet accedir a les dades, i el Solar Hub, que és l'eina amb la qual es recullen aquestes dades i que, alhora, té una segona utilitat, ja que també és un fanal. Aquesta tecnologia ja està implantada en dues poblacions catalanes, Premià de Mar i Sant Cugat.
La plataforma digital funciona com qualsevol altra, però l'usuari també pot rebre les dades quan passa pel costat de qualsevol dels fanals, ja que a través d'un sistema de llums pot saber si l'ambient està net o si en canvi en trobes en un ambient contaminat. A més, aquesta tecnologia desenvolupada a Catalunya també podria tenir altres aplicacions, com per exemple la generació de recorreguts per fer esport en zones descarbonitzades, per exemple.
Abandonem les ciutats del futur i marxem a ambients rurals amb l'empresa Sitep, una companyia que desenvolupa software i hardware especialitzat en el territori. Des del 2015 es van centrar en els drons i en aquest Smart City han presentat el seu dron bomber.
Aquest vehicle no tripulat, però, no apaga incendis, sinó que captura dades en temps real i ajuda a les tasques dels bombers a l'hora d'apagar incendis. Per exemple recull dades sobre la temperatura del terreny i col·loca les zones on encara hi ha foc sobre un mapa en temps real, això fa que els bombers puguin actuar més ràpidament.
Abordem un altre cop la mobilitat amb App&town. Una aplicació mòbil que vol facilitar el transport a tots els ciutadans vulnerables, des de gent gran fins a persones amb discapacitats físiques i cognitives es puguin moure amb la xarxa de transport públic o caminant de manera autònoma i sense dependre de cap tercer. Aquesta aplicació a més, s'adapta a l'usuari i a les seves necessitats l'indica en tot moment del seu recorregut, que a més, també s'adapta a les seves necessitats.
Un dels temes que poden generar més inseguretat a l'hora de fer servir aquesta eina és la seguretat. Doncs bé, per tal de pal·liar aquests problemes, l'usuari està controlat en tot moment per un centre de control i també hi ha la possibilitat que un tutor, familiar o amic controli la persona des del seu mòbil. En cas que hi hagi un error en la ruta, l'aplicació avisa a l'usuari i l'ajuda a tornar al bon camí i si l'usuari es perd o té qualsevol problema hi ha un botó d'alarma per posar-se en contacte amb el centre de control.
Una altra de les coses que evoluciona més ràpidament en el nostre voltant és la seguretat, sobretot la laboral. A aquest tema s'ha enfocat bàsicament l'empresa ActionTracker solutions, que ha desenvolupat una solució enfocada en la seguretat, l'obtenció d'informació i la prevenció de riscos.
Bàsicament, la tecnologia que han desenvolupat serveix per obtenir dades de persones o béns de qualsevol mena a través d'un dispositiu mòbil que permeten saber la situació o l'estat de salut entre d'altres. Això ajuda a prevenir riscos i estar al cas de si hi ha cap mena d'incident, per exemple evitar un xoc entre dos camions. En cas que es produeixi cap incident, s'activa un sistema d'alarma per tal de poder arreglar-lo.
A més, aquesta tecnologia també es podria usar, per exemple, en cas de caure d'un vaixell o tenir un accident, avisar a les autoritats pertinents el més ràpid possible.
Acabem aquesta llista mirant també fora de les ciutats, concretament al sector ramader. Un projecte iniciat el 2019 amb l'objectiu de facilitar la feina dels ramaders extensius del Pirineu. El projecte en qüestió és iXorigué, que ha desenvolupat un collar per tenir controlat a qualsevol espècie ramadera, tant en ambients d'alta muntanya com en ambients rurals.
A més de geolocalitzar els ramats i controlar les zones reals de pastura també serveix per saber l'estat de salut de l'animal, els seus paràmetres reproductius, com el moment de zel o la seva fertilitat. Això permet conèixer l'estat de l'animal i poder desplaçar-se fins on està per atendre les seves necessitats amb més celeritat.
Pel que fa al funcionament, els collars es poden utilitzar diverses xarxes, però els creadors ho van idear amb la xarxa lora, que és pública, i permet fer servir els collars en indrets on no hi ha cobertura mòbil instal·lant només una petita antena, ja que al Pirineu català hi ha moltes zones on encara no hi arriba.