Barcelona ha estat la ciutat escollida perquè més de 1.500 empresaris i representants de la societat civil reclamin a l'Estat espanyol el corredor mediterrani. Així doncs, empresaris catalans, valencians, però també murcians s'han unit des de l'Auditori Fòrum del Centre Convencions Internacional de Barcelona per mostrar el malestar davant un retard que porta dècades perllongant-se. L'acte també ha comptat amb la representació política del president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i el president de la Regió de Múrcia, Fernando López Miras, així com de la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez.

Fernando López, Pere Aragonès, Ximo Puig, Vicente Boluda corredor mediterrani Carlos Baglietto
Fernando López, Pere Aragonès, Ximo Puig, Vicente Boluda corredor mediterrani / Fotografia: Carlos Baglietto

"És igual qui governi, no avança"

Els representants polítics han palpat el malestar dels empresaris que denuncien els més de 25 anys de retards que acumula la construcció del corredor, motiu pel qual va néixer el moviment #QuieroCorredor, plataforma impulsada per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) que reivindica la importància d'aquesta infraestructura, "avui més necessària que mai". Així doncs, el propietari de Mercadona, Joan Roig, ha carregat contra el govern espanyol: "És igual qui governi, això no avança". Per la seva banda, el president d'AVE i empresari valencià Vicente Boluda ha afegit: "No arriba el 2026, però tampoc el 2035". Aquesta declaració l'ha fet basant-se en el calendari d'obres marcat per d'aquí a quatre anys i descarta que es pugui complir. En aquest sentit, també s'han donat moltes referències al model de connexió espanyol. D'una banda, han lloat que hi hagi un model radial centrat en Madrid, però han posat l'accent que aquest no pot ser incompatible amb altres models de connexió: "Des de Carles III, res ha canviat", ha conclòs Boluda.

 

acte corredor mediterrani carlos bagietto
acte corredor mediterrani / Fotografia: Carlos Baglietto

Resposta política

Els organitzadors d'aquesta sisena jornada a favor del corredor mediterrani també han convidat pujar a l'escenari a la ministra catalana, Raquel Sánchez. En el torn de preguntes, s'ha exigit que marqui dates en el calendari, però ha tirat de conceptes abstractes per no concretar res. "S'ha de ser realistes, la meva tasca és administrar la realitat", ha avisat d'entrada en la seva primera intervenció.

Raquel Sanchez corredor
Raquel Sanchez corredor / Fotografia: Carlos Baglietto

L'obstacle francès

Davant la insistència de la presentadora, la ministra ha acabat afirmant que el corredor Almeria a França estarà el 2026, i el seu traçat totalment finalitzat el 2030. També ha constatat que està parlant amb l'actual govern francès d'Emmanuel Macron perquè aclareixi el "tap" ferroviari entre Montpelier i Perpinyà. Un tap que afecta de forma directa la fluïdesa del corredor mediterrani. Així doncs, Sánchez lloa que l'actual govern espanyol ha "planificat millor", "ha estat més decidit" i "ha seqüenciat" el corredor, però res més. Davant la insistència de posar dates, ha contestat: "No ens hem de fixar legislatures". I com a part més destacada, Sánchez ha tret pit que el mes de desembre arribarà l'AVE a Múrcia.

"Europa comença a Algesires"

En el torn d'intervencions s'ha donat veu a altres empresaris i personalitats destacades lligades a l'economia i la societat. Miquel Roca, considerat un dels pares de la Constitució, ha posat l'accent en la importància per la Unió Europea d'aquest corredor: "És la principal contribució que pot fer Espanya per Europa. Cal recordar que Europa no acaba als Pirineus, sinó que comença a Algesires". Tots els empresaris han insistit que si Espanya vol ser un país avançat, cal canviar el model. En aquest aspecte, també s'han afegit empresaris andalusos, els quals també han posat damunt la taula els impactes en positiu que poden tenir amb el corredor mediterrani. 

Empresaris valencians corredor mediterrani
Empresaris valencians corredor mediterrani / Fotografia: Carlos Baglietto

Emilio Gayo, president de Telefónica, ha reflexionat durant la seva ponència sobre el paper de la digitalització, que ha descrit com “una de les respostes principals per afrontar els reptes actuals”. “Per impulsar-la, necessitem les millors infraestructures de xarxa, tecnologies habilitadores, impulsar el talent digital i posar focus a la ciberseguretat”, ha conclòs.

El corredor en xifres

Més enllà de les reivindicacions, també s'ha il·lustrat el reclam en xifres. D'entrada, defensen que amb el corredor mediterrani es pot augmentar el transport de mercaderies i el seu negoci fins a un 29%. També les connexions amb Europa que augmentarien en un 50% a nivell de ciutadania. Però hi ha altres aspectes com el sector turístic que es veuria afavorit amb l'increment de viatges de cap de setmana i una aposta pel turisme de qualitat. I també en l'àmbit sostenible ja que asseguren que es pot arribar a reduir fins a 900.000 tones de CO2 amb la reducció de la mobilitat de 130.000 cotxes anuals.

Reptes immediats

Durant l'acte també s'ha donat a conèixer el Segon Balanç Semestral per mostrar l'estat d'execució de les obres i les actuacions pendents. S'han detectat encara set fites pendents per al 2022: la finalització de les obres del túnel de Castellbisbal (Barcelona); la finalització de la col·locació del tercer carril a la via entre Castelló i València; la posada en funcionament de la via única en ample ibèric al tram Moixent-l'Alzina; els projectes dels trams restants de la línia Múrcia-Cartagena; el projecte del soterrament de Lorca; la definició de l'alternativa a la línia Almeria Granada; i la solució de l'electrificació al tram Ronda-Bobadilla.