Més de 1.500 empresaris s'han reunit avui al Palau de Congressos de Catalunya, a Barcelona, per donar suport al que anomenen "la infraestructura més important" i "necessària" per a la Península: el corredor mediterrani. Un acte organitzat per AVE que, sota el nom #QuieroCorredor, ha aconseguit agrupar les opinions de grans personalitats del món empresarial i polític amb l'objectiu d'acabar amb el fet que, tal com explica el president d'AVE, Vicente Boluda, "tots fem la guerra per la nostra banda, i això no funciona".
Fa més de quinze anys que sentim a parlar del corredor mediterrani, tot i que fins ara semblava més un projecte imaginari que no pas quelcom que es materialitzés realment. Fins ara, moment en què milers d'empresaris han volgut explicar la "necessitat" del corredor "a la societat", i també moment en què s'ha posat una data de finalització: el 2025.
Tots fem la guerra per la nostra banda i així no funciona" - V. Boluda
Entre els oients donant suport al projecte s'hi han ajuntat banquers, com Jordi Gual (president de CaixaBank) o Josep Oliu (Banc Sabadell); presidents i influències de grans organitzacions empresarials, com Gay de Montellà (Foment del Treball), Josep Sánchez-Llibre, José Luis Bonet (Cambra d'Espanya) i Juan Rosell (CEOE), Juan José Brugera (Cercle d'Economia) o fins i tot Juan Roig (Mercadona).
També diverses cares polítiques ―principalment catalanes, murcianes i valencianes― com el ministre de Foment, José Luís Ábalos; el conseller d'Infraestructures, Damià Calvet, el president valencià, Ximo Puig, o el president murcià, Fernando López Miras, entre molts d'altres. Amb tot, una absència: la del president Quim Torra, que no hi ha pogut assistir per problemes d'agenda.
D'Algesires a França el 2021
Ha estat el ministre de Foment, José Luis Ábalos, qui ha donat les dates claus. Ha assegurat que "de fet, per al març del 2019 ja estaran tots els trams licitats, i només caldrà resoldre la part tècnica". I segons el ministre, per tenir acabat del tot el tram Algesires-França no caldrà esperar tant, ja que, ha dit: "Confio que el 2021 estarà pràcticament acabat perquè ja estem en la recta final", cosa que és abans del previst. En aquest sentit, ha assegurat que "la part financera està coberta i només cal cobrir alguns aspectes tècnics".
Confio que el 2021 estarà pràcticament acabat perquè ja som a la recta final - Ábalos
Però l'escepticisme de la societat envers els terminis que posa el govern espanyol és quelcom recurrent, i més en infraestructures d'aquesta envergadura. Preguntat per això, el ministre Ábalos ha assegurat: "Jo els dic aquestes dates segons les condicions actuals, però abans de tot cal transparència". "Sempre poden sorgir imprevistos", ha recordat, "però aleshores cal informar-ho a la gent i ser transparents". Amb tot, però, ha afirmat: "Nosaltres [el govern espanyol] hem donat un fort impuls i hem fet callar aquells que posaven en dubte les meves paraules sobre el corredor, que eren que 'res ens aturarà', i així ha estat", ha asseverat.
Amb tot, tant el ministre com Vicente Boluda, el president d'AVE, han reconegut la demora que porta la infraestructura. De totes maneres, el president d'AVE ha celebrat el fet que hi ha "disposició per part dels polítics", cosa que "és el més important", i ara ja pot començar tot. Així, Boluda ha explicat que "la infraestructura porta un gran retard comparat amb el temps que fa que el gestionem".
Uns fets que el ministre ha acceptat però que ha justificat dient que és cert que "la infraestructura ha estat molt temps sense dotació, però també hem passat uns anys molt difícils a nivell d'infraestructures".
Un projecte que va "més enllà d'Espanya"
"És un projecte europeu, no solament espanyol", ha explicat Ábalos. "Estem treballant braç a braç amb França", ha revelat, i a més la idea és que "el corredor mediterrani també connecti amb altres corredors espanyols".
En la mateixa línia ho ha tractat el president de la Cambra de Comerç d'Espanya, José Luis Bonet, que ha assegurat que "les Cambres de Comerç també volem el corredor, sobretot per la internacionalització de l'economia".
Juan José Brugera, president del Cercle d'Economia, ha lloat el moviment QuieroCorredor, assegurant que "han estat quinze anys en què, no sempre en situacions favorables, tots els empresaris ens hem compromès a tirar endavant el corredor". Es tracta d'un "projecte que serveix per unir en poc temps el que sovint ens desuneix", i en aquest sentit, "des del Cercle animem AVE a perseverar" per tirar-lo endavant.
De totes maneres, el ministre ha explicat que ara el repte és "veure com li traurem rendiment a una infraestructura que suposa un gran esforç a tota Espanya". Però quins són els beneficis d'un corredor mediterrani?
"El temps és or"
Bonet ha estat clar: "Es tracta d'un assumpte de servei públic essencial". "M'alegro que el ministre digui que el 2021 estarà acabat", i "així ho espero", ha asseverat amb contundència. I és que tots els empresaris que han parlat han elogiat els beneficis del corredor, a més de titllar-lo de "necessari" i "urgent".
Es tracta de més activitat, que implica més empreses i, al cap i a la fi, és més treball" - Gay de Liébana
A nivell econòmic, ha estat l'economista Gay de Liébana qui n'ha explicat els beneficis. Ha assegurat que es tracta de "potenciar l'activitat econòmica a la franja mediterrània", millorar la connexió entre el Mediterrani i Europa i augmentar la "fluïdesa del transport de mercaderies". Resumidament, "es tracta de més activitat, que implica més empreses i, al cap i a la fi, és més treball", i en definitiva, "el corredor fa molt més competitiva l'economia espanyola", ha assegurat.
Per la seva banda, el president de la CEOE, Juan Rosell, ha afegit que "els ports també es faran més competitius respecte a la resta de ports europeus i, en definitiva, escurçarem els temps", cosa que han remarcat diversos empresaris, ja que "el temps és or".
La "permeabilitat del territori"
El secretari d'Habitatge i Obres Públiques del País Valencià, Josep Vicent Boira, ha assegurat que el corredor també té molts avantatges des del punt de vista territorial: "Beneficia el 18% de la població europea, i el 40% de la població espanyola en termes de PIB", assegura.
Entre Barcelona i Almeria, hi ha moltes ciutats amb més de 100.000 habitants" - J. V. Boira
Alhora, Boira ha destacat el fet que és també un servei per la mobilitat de les persones, cosa "important" perquè, segons ha recordat, "entre Barcelona i Almeria hi ha més d'onze ciutats amb més de 100.000 habitants". Així doncs, el corredor treballa "a favor de la permeabilitat del territori i l'economia competitiva".
I no només això. La biòloga, empresària i exministra de Ciència i Innovació Cristina Garmendia ha volgut destacar els avantatges ambientals i de sostenibilitat, en el que assegura que "no és només una infraestructura logística, és sobretot un canal pel qual circularan inversions, talent, etcètera". "És una aposta per la sostenibilitat ambiental perquè treballa per una economia més eficient".