"Un clúster és més que un lobby, ja que pretén millorar el conjunt d'empreses i tirar endavant el carro d'un sector", ha assegurat el director de Transport i Mobilitat, Pere Padrosa durant la presentació del Clúster de Transport i Logística, coincidint amb la inauguració de la divuitena edició del Saló Internacional de la Logística i de la Manutenció (SIL). Més concretament, el Clúster presidit per Joaquim Salvat està format per 30 empreses, des de transitàries fins a transportistes, que ronden en conjunt els mil milions i els mil llocs directes de treball.
Després de 18 mesos d'un procés constant "d'anàlisi i reflexió" per impulsar aquesta iniciativa privada amb acompanyament públic, el Clúster neix amb la voluntat de donar resposta a les tendències del sector logístic que demanen més innovació, internacionalització i col·laboració en un entorn "més sofisticat" i amb un fort impacte de l'e-commerce i les exportacions. Charles Darwin explicava que "no és la més forta ni la més intel·ligent de les espècies la que sobreviu, és aquella que s'adapta millor al canvi". I en aquest sentit i emparats en aquesta cita, l'objectiu del Clúster és adaptar-se i millorar la competitivitat amb més inversió, llocs de treball i integració.
Catalunya serà logística o no serà
Amb motiu de la celebració del SIL, Padrosa ha fet referència a una cita integral de l'eurodiputat convergent Ramon Tremosa: "Catalunya serà industrial o no serà". I és que segons el director de Transport i Mobilitat, la logística és "la cara visible i el valor afegit de tots els productes" que a més compleix una funció doblement intensiva: en capital i en mà d'obra.
Per això, ha insistit en la necessitat d'acompanyar i posar-se a disposició del Clúster com a "paraigua de l'administració d'un mercat i d'un sector" que encara tenen molt camí per recórrer. En resposta a això, Salvat ha explicat que fins ara i donada la crisi, "la iniciativa privada és la que ha estirat el carro."
De moment, ja han aprovat una prospecció comercial a França i el Marroc, una auditoria del sector de l'e-commerce i diferents reunions amb clústers catalans i internacionals. I no es tanquen a nous projectes que permetin recuperar el 44% d'empreses perdudes des de l'inici de la crisi fins al 2013, una quota de mercat del 22% que han passat a ocupar les companyies restants.
Un SIL més internacional
Per la seva banda, el SIL ha obert aquest dimarts les seves portes acompanyat d'una filera de polítics que comptava amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, el president del SIL, Jordi Cornet, el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, el segon tinent alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la delegada del govern espanyol a Catalunya, María de los Llanos de Luna. El president del PP a Catalunya, Xavier Garcia-Albiol, i l'exalcalde Jordi Hereu han preferit quedar-se en segona fila.
En xifres, aquest nou saló que ha agafat el llegat del BizBarcelona celebrat la setmana passada, i compta amb la participació de 600 empreses, un 10% més que el 2015 i un 45% de caràcter internacional, a l'espera de rebre al voltant de 30.000 assistents al llarg d'aquests tres dies. Aquest any, la ciutat convidada és Yiwu (Xina) en tant que el centre de producció i de béns més gran del món mentre que les marques d'èxit més destacades són Coca-Cola, Seat, Amazon i Unilever, entre d'altres.