La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha obert un expedient sancionador contra l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) per la campanya ‘Consum Estratègic’ per possibles "pràctiques deslleials que distorsionen greument” la competència en el mercat, segons ha explicat l’organisme en un comunicat". La campanya 'Consum Estratègic' de l'ANC va ser tancada just fa un any pel jutjat mercantil número 11, el qual va dictar a favor de Foment del Treball, entitat que havia portat el cas a la justícia per "boicot a les empreses que no són pro-procés".
🔴La @CNMC_ES inicia un expediente sancionador contra la Asamblea Nacional Catalana (ANC)
— CNMC (@CNMC_ES) December 21, 2020
👉Se investigan posibles prácticas desleales que distorsionan gravemente la competencia en el mercado, relacionadas con la campaña "Consumo Estratégico".
📄NP: https://t.co/hJqUI7rLeh pic.twitter.com/JR5unSBTyq
La CNMC creu que les actuacions de l’ANC podrien ser contràries a la llei quan l'entitat independentista va emplaçar empreses i consumidors de comprar productes o serveis oferts per determinades empreses. L’expedient s’ha obert després de la denúncia presentada per Foment del Treball i que posteriorment el Tribunal Constitucional (TC) determinés en la Sentencia de 22 de octubre del 2020 que l'organisme competent per resoldre-la era la CNMC.
Precisament, l’ANC va afirmar fa unes setmanes que el trasllat del cas a la CNMC com a autoritat competent suposava una vulneració de competències de la Generalitat en considerar que ho havia d'assumir l'Autoritat Catalana de la Competència. La sentència del TC va confirmar que les atribucions corresponien a la CNMC, que deixa clar que la incoació de l’expedient “no prejutja el resultat final de la investigació” i que s’obre un període màxim de 18 mesos per a la seva instrucció i resolució del cas.
La campanya
Foment del Treball va decidir portar als tribunals l'ANC atès que considerava que la campanya 'Consum estratègic' suposava un "buscador d'empreses afins al procés independentista" i que això suposava una "conducta anticompetitiva prohibida".
Per la seva banda, l'ANC tenia per objectiu amb aquesta campanya "apoderar la societat catalana en l'àmbit econòmic". "Estem afavorint la lliure competència, perquè posem més opcions sobre la taula i el consumidor té informació per triar lliurement", va argumentar la presidenta de l'ANC, Elisenda Paluzie.
La CNMC segueix considerant que "les raons de la campanya es fonamentarien en motius aliens a la competència basats en mèrits propis", tal com ha expressat l'organització en el comunicat emès d'avui. Segons la CNMC, aquest fet podria "distorsionar de manera significativa el comportament econòmic dels consumidors i l'estructura competitiva del mercat".