Moltes de les botigues de 'retail' i els comerços d'hostaleria dels aeroports hauran de tancar definitivament si el gestor aeroportuari, AENA, no flexibilitza les condicions per fer front als arrendaments, segons coincideixen a assenyalar diferents fonts del sector.
Les botigues que hi ha als aeroports són locals que AENA té arrendats i es tracta de negocis que han patit amb especial incidència l'absència de passatgers als aeroports, sense que poguessin buscar alternatives per atreure altres clients, atesa la seva ubicació dins de les instal·lacions dels aeròdroms.
Des del mes de març, AENA i els diferents llogaters han mantingut converses per negociar com fer front a les rendes dels arrendaments pendents. Les mateixes fonts indiquen que la casuística és molt diversa, ja que hi ha botigues i restaurants que es van tancar i no han tornat a obrir i algunes que han estat obertes però amb uns nivells de facturació mínims.
Alguns comerços van decidir anar als tribunals i demandar a AENA, d'altres van negociar i n'hi ha que esperen que el gestor aeroportuari tanqui acords amb ells per arribar a una solució negociada en les actuals circumstàncies.
Tanmateix, després de l'aprovació per part del Govern el desembre passat del Reial Decret-llei 35/2020 de mesures urgents de suport al sector turístic, l'hostaleria i el comerç i en matèria tributària, alguns llogaters asseguren que han rebut una comunicació d'AENA informant-los de la seva decisió d'aplicar com a referència aquesta norma per cobrar els arrendaments pendents durant l'estat d'alarma, obligant, segons asseguren, els llogaters que acceptin aquestes condicions a renunciar en anar als tribunals.
El real decret-llei estableix que en el cas que el llogater sigui un gran tenidor (10 o més locals), l'arrendatari que sigui pime o autònom podrà optar per una reducció del 50% del lloguer durant el temps que duri l'estat d'alarma, les seves pròrrogues, i fins a un termini màxim de quatre mesos addicionals a comptar des de l'acabament de l'estat d'alarma.
Disminució de vendes
Però al sector subratllen que la pèrdua de vendes dels negocis que funcionen als aeroports ha estat del voltant dels 75% de les vendes generades, amb pèrdues molt superiors als negocis de carrer o de centres comercials.
A més, afirmen que la recuperació del trànsit aeri serà lenta i que fins a 2024 no es recuperaran els nombres de passatgers de 2019, per la qual cosa indiquen que la decisió d'AENA suposa unes condicions substancialment pitjors que les assolides en les converses i preacords que el gestor aeroportuari havia vingut negociant abans de l'aprovació del real decret-llei, ja que en la proposta d'AENA s'assumiria que la recuperació del trànsit aeri ocorrerà al setembre, mes en què acabaran els suports a les rendes.
Afirmen també que malgrat que la proposta d'AENA comporta una reducció del 50% de les rendes dels locals, aquestes rendes suposaran un 60% de les vendes d'aquests.
Per tot això, adverteixen que en el cas que AENA decideixi executar les seves decisions, sense acordar prèviament amb els llogaters, moltes de les empreses i cadenes de botigues de 'retail 'i restauració, no podran fer front al pagament de la renda pendent i es veuran obligades a prendre decisions que poden suposar l'acomiadat de milers de treballadors, plantejant-se fins i tot tancar definitivament els negocis i els locals arrendats a tota la xarxa aeroportuària.