La crisi mundial de matèries primeres i els problemes en el transport de contenidors, principalment els que vénen d'Àsia, han creat alarma entre els comerciants catalans, que ja noten la falta d'alguns productes i temen que el problema augmenti pel Black Friday i la campanya de Nadal, amb més escassetat d'articles i pujada de preus. Què està passant i quina és l'amenaça real?

 

La falta de productes és provocada majoritàriament per la crisi de transport de mercaderies. En els últims mesos s'ha passat de pagar uns 2.000 dòlars per contenidor a uns 14.000, ja que hi ha un increment molt fort de la demanda, i atès que la Xina no importa i només exporta, els contenidors no tornen al país i cada vegada n'hi ha menys. A més, el sector del transport s'ha convertit en un oligopoli, on hi ha molt poques empreses que controlen les grans rutes i, per tant, juguen amb els preus.

Per això, com que el preu de portar les matèries primeres puja, també puja el preu del que nosaltres consumim.

Preocupació pels preus

Els experts expliquen que estan especialment preocupats per com això repercutirà en el Black Friday i la campanya de Nadal, que arriba a representar fins a un 35% del total de les vendes de tot l'any d'un sector que ja ve molt tocat per la crisi del coronavirus. El president de l'associació catalana de comerciants Retailcat, Joan Carles Calbet, ha explicat a Efe que tot apunta que hi haurà més problemes de falta d'alguns productes per escassetat de components i microxips i pels considerables retards en el lliurament de mercaderies. En aquest sentit, afirma que "acabarà repercutint en els preus dels productes", cosa que encara no ha passat de manera generalitzada perquè els distribuïdors tenen estoc comprat amb anterioritat a aquesta situació. En alguns casos poden pujar entre un 5 i un 10%.

Pixabay

Calbet ha lamentat que estem en una "espiral molt perillosa de la qual no veiem el final", en què tots els preus pugen, "la llum, el gas, la gasolina, el transport ...", cosa que afecta tant empreses com consumidors, que "disposaran de menys renda per gastar".

Els productes més afectats

Per la seva banda, la directora general de l'associació catalana de l'empresa familiar de Retail, Comertia, Elisabet Vilalta, ha explicat a Efe que espera una "molt bona campanya" de Nadal perquè hi ha hagut molta retenció de consum, però que fins ara es produïa un excés d'oferta i poca demanda, i ara tem que es converteixi en el contrari.

Vilalta ha assegurat que ja han tingut problemes de subministrament en alguns articles de sectors com l'equipament de la llar, articles de festes, òptica o moda. Altres dels articles més afectats per aquest problema són els tecnològics, com els de telefonia i informàtica, i també els d'electrònica de consum, el material esportiu i el tèxtil, a més de les joguines, que la majoria venen de la Xina.

Preocupació per les joguines

Segons el gerent de l'Associació Espanyola de Centrals de Compra (ANCECO), Álvaro Otal, molts proveïdors de joguines ja estan avisant que tindran retards en el lliurament, cosa que pot fer perillar la campanya de Nadal en un sector en què el 70% de la facturació es realitza entre el mes de novembre i el dia de Reis.

 

Pixabay

Otal també creu que pot haver-hi problemes amb els productes estrella d'aquest Nadal, ja que els que més èxit tenen són els més demandats i, encara que cada any sol haver-hi gent que es queda sense, aquest any el problema pot ser més gran.

Sense envasos

La manca de matèries primeres també està provocant problemes en algunes empreses, com les de begudes, que es troben amb manca de cartró o plàstic per als seus envasos.

No obstant això, amb l'escassetat en el subministrament de matèries primeres i els problemes de transport hi ha "núvols" importants de cara al futur, quan aquesta situació podria agreujar-se, per la qual cosa Otal considera necessari trobar amb urgència una solució. Sobre la repercussió en els preus, Otal ha assegurat que en alguns sectors, com el de ferreteria, ja s'està aplicant en els productes i la resta d'afectats hauran de fer-ho.