Un Black Friday molt productiu pel comerç català el 2018. Els botiguers han quedat ‘’molt satisfets’’ pel resultat de la campanya del Black Friday, tot i l’inconvenient de la pluja que va dominar durant la jornada de divendres. El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jané, ha assegurat que els resultats obtinguts aquest any constaten que el Black Friday s’ha posicionat plenament com una data rellevant en la campanya de Nadal.
Jané, a l’espera de xifres definitives, apunta que les vendes s’hauran incrementat entre un 5% i un 10% en els principals eixos comercials del centre turístic de Barcelona. Joan Carles Calbet, president de Retailcat, adverteix que tot i la bona campanya del Black Friday, les vendes agregades de la campanya de Nadal seran similars a les de l’any passat.
Un Black Friday "millor que el de 2017"
Joan Carles Calbet assegura que aquest Black Friday ‘’ha estat una bona campanya’’ de vendes, ‘’millor que l’any passat i amb bons dies de vendes ‘’malgrat la pluja del divendres’’. Retailcat tindrà les xifres definitives de les vendes de la campanya del Black Friday a mitjans d’aquesta setmana.
Calbet creu que tot i aquest increment de vendes en el Black Friday, el resultat al final de la campanya de Nadal ‘’segurament no serà millor que la de l’any passat’’ i el balanç final serà similar, tot i que un percentatge molt gran de les vendes s’hauran concentrat en aquest dies del Black Friday.
El president de Retailcat explica que el 70% dels comerços han concentrat els grans descomptes entre el divendres i el dissabte, i a l’entorn del 30% han optat per presentar ofertes durant tota la setmana. Calbet assegura que tot i el bon comportament de les vendes, el balanç que queda és ‘’agredolç’’. El president de Retailcat demana al sector que ‘’repensi’’ com afrontar aquesta campanya del Black Friday per fer-ho amb criteris unificats.
Joan Carles Calbet creu que el fet de comercialitzar productes amb grans descomptes al final no fa que les vendes pugin molt més grans que l’any passat i l’únic que s’aconsegueix és que els botiguers ‘’perdin marges’’ de benefici.
Poc impacte del Ciber Monday
En relació amb el Ciber Monday, tant Calbet com Jané, coincideixen que és massa aviat per fer un balanç, tot i que adverteixen que la característica d’aquesta jornada, condicionada al 100% a les vendes on line, no té un impacte físicament rellevant en les botigues.
Calbet i Jané també coincideixen en assegurar que el posicionament del Black Friday ha fet que el sector comercial hagi ‘’anticipat’’ la contractació de personal per adequar les plantilles a les vendes de la campanya de Nadal. Si abans les contractacions es feien la primera setmana de desembre, ara, amb el Black Friday, la contractació de personal s’ha anticipat a l’inici de la segona quinzena de novembre.
Protagonisme de la pluja en el Black Friday 2018
German Cid, president de Comertia, encara no pot fer un balanç definitiu de la campanya del Black Friday d’aquest any 2018, a l’espera de tenir respostes dels seus associats. Tot i això, Cid assegura que el protagonista d’aquesta campanya a Catalunya i a les grans ciutats catalanes, com és el cas de Barcelona, ha estat la pluja.
Cid afirma que la pluja ha afectat ‘’negativament’’ perquè ha disminuït el flux de compradors a les botigues. El president de Comertia creu que aquest factor climatològic farà que el resultat final sigui similar al registrat en la campanya del 2017.
El sector logístic, a l’expectativa
Ignasi Sayol, president del Clúster Logístic Pimec, encara no pot fer un balanç dels moviments logístics que s’ha registrat com a conseqüències de les vendes on line del Black Friday. Les xifres no es tindran fins que s’hagi superat l’equador d’aquest setmana, atès que tot just aquest dilluns ha començat el repartiment de productes i també caldrà esperar a les devolucions que es registrin per aquestes compres.
Sayol reitera les xifres anunciades la setmana passada d’un increment entre un 30% i un 40% dels lliuraments de paquets en relació amb una setmana normal, i d’un 20% més de treballadors contractats.