Les matriculacions de vehicles a Catalunya allargaran la seva crisi aquest any i tancaran amb una caiguda del 7% respecte a les xifres del passat exercici, segons han avançat aquest dimarts les patronals Faconauto i Fecavem en el transcurs de la VIII Jornada d'Automoció de Catalunya, que s'ha celebrat conjuntament amb Esade a les seves instal·lacions.
Un 70% per sota del 2019
En concret, aquest any es matricularan al voltant de 103.000 vehicles, la qual cosa suposa una caiguda del 7% respecte a les xifres del 2021 i posa de manifest l'extrema debilitat del mercat català, que es quedarà, d'aquesta manera, un 70% per sota de les xifres del 2019, l'any previ a la pandèmia, segons previsions de la consultora MSI.
Catalunya està reflectint el comportament del conjunt del país, que durant aquest exercici ha confirmat la "cronificació" d'un mercat empetitit que aquest 2022 registrarà 834.000 matriculacions, un 3% menys que l'exercici anterior. Per tot plegat, el president de Fecavem, Jaume Roura i Calls, ha reclamat: "Unitat del sector i defensa dels interessos dels empresaris i treballadors". També, posant l'accent amb Catalunya, ha fet una crida per suprimir "l'impost de CO₂, únic a l'Estat espanyol, i el de matriculacions". L'acte també ha comptat amb el president de Faconauto, Gerardo Pérez, i el suport del president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre.
Per a totes dues patronals hi ha tres situacions que expliquen aquesta situació. En primer lloc, el sector continua estant molt impactat per la crisi dels microxips, i la consegüent falta d'oferta. A això s'està sumant en els últims mesos un debilitament de la demanda, ja que les famílies senten que el context, amb una recuperació econòmica en suspens per les conseqüències de la guerra d'Ucraïna, l'increment de la inflació, els tipus d'interès i els preus dels carburants, no és el millor per adquirir un vehicle i retarden la seva visita als concessionaris. Finalment, la incertesa del comprador respecte a quina tecnologia triar en l'actual procés de descarbonització de l'automoció també està desmobilitzant moltes vendes.
Faconauto i Fecavem consideren prioritari posar en marxa mesures conjunturals i de xoc que contribueixin a recuperar el mercat, ja que, en cas contrari, el sector serà menys competitiu des del punt de vista comercial i industrial. De la mateixa manera, si no es recuperen les matriculacions, serà més difícil complir amb els objectius de descarbonització i l'automòbil nacional estarà en desavantatge de cara al 2035, quan només es puguin comercialitzar vehicles 0 emissions.
Nova fiscalitat
Per assolir els objectius de descarbonització, Faconauto i Fecavem advoquen per abordar una nova fiscalitat per a l'automòbil, ja que seria un instrument molt útil per reduir l'edat mitjana del parc, incentivar la demanda i afavorir la circulació de vehicles amb característiques mediambientals més exigents. En concret, proposen un nou impost mediambiental que substitueixi l'impost de matriculació i mantenir impost de circulació actual amb una bonificació del 100% per als vehicles elèctrics i híbrids endollables (etiqueta zero), treballant a futur en un canvi d'aquest impost perquè greu la contaminació atmosfèrica dels vehicles en funció de la seva antiguitat.