L'agència de les Nacions Unides per al Turisme (ONU Turisme) ha celebrat la seva 122a sessió del Consell Executiu a Cartagena d'Índies (Colòmbia) reafirmant el seu compromís amb l'expansió sostenible del sector turístic. Aquesta trobada, celebrada en un context en què la indústria es troba al 96% dels seus nivells prepandèmia, ha tornat a assenyalar un moment crucial per a transformació del turisme global, destacant la resiliència del sector i el seu impacte no només en l'economia mundial sinó també a les regions, on el turisme suposa un motor de desenvolupament a escala local.
Amb la participació de representants de 47 països, entre ells 21 viceministres, 350 delegats internacionals, representants del sector privat, membres de la societat civil i socis financers; el Consell es va enfocar en dos eixos estratègics: la innovació i la captació d'inversions per al seu desenvolupament.

Cartagena no només va ser una plataforma per a l'intercanvi d'idees, sinó un espai de treball|feina on els representants del sector públic i privat van explorar estratègies per consolidar el turisme sostenible i el creixement inclusiu. Les conclusions i aliances generades en aquest Consell Executiu pretenen establir les bases per a un turisme que respongui a les demandes d'una economia global, però que també s'alineï amb els objectius de desenvolupament sostenible de l'ONU.

El secretari general de l'ONU Turisme, Zurab Pololikashvili, va destacar el paper de Colòmbia com a país amfitrió, elogiant el seu compromís amb el sector turístic i la visió del seu govern en apostar per l'organització de cimeres internacionals per al sector. En aquesta línia Colòmbia torna a consolidar-se com un referent de cooperació i lideratge en matèria turística.

"Colòmbia ha triat invertir en turisme, no en armes o guerra, i com l'únic país que ha acollit tots els grans esdeveniments de Turisme de l'ONU de l'any, incloses dues Assemblees Generals, representa un clar testimoni del poder del turisme com a força de canvi", va dir Pololikashvili.

Així mateix, va presentar un informe sobre els avenços|avanços en matèria d'inversions, educació i innovació des de l'últim Consell Executiu. Al llarg de la sessió, es va avançar en el disseny de plans per a un sector més inclusiu, resilient i amb visió de futur. En aquest sentit, es va posar de manifest que ONU Turisme lidera la innovació al sector turístic organitzant competicions i esdeveniments destinats a transformar les diferents àrees que el vertebren. Durant el Consell també es van anunciar els guanyadors del "Desafiament de Projectes Verds i del Desafiament de Turisme Comunitari".

A més, ONU Turisme va posar de manifest les seves directrius per fer negocis al sector turisme i es van presentar actualitzacions sobre la promoció de l'educació en turisme, incloent l''Equip d'Eines Educatives per a Escoles Secundàries', l'Acadèmia Online de l'ONU i la Xarxa Global d'Acadèmies Internacionals.

Dins del marc del 122è Consell Executiu, ONU Turisme va prestar una especial atenció a la construcció i enfortiment d'una xarxa d'aliances sòlides entorn d'objectius compartits. Per a això, es va dur a terme una sessió especial de networking dels Membres Afiliats de l'ONU. L'esmentada sessió es va centrar en les dinàmiques del turisme del futur amb l'objectiu d'avançar en polítiques alineades amb els objectius de desenvolupament sostenible.

BEST TOURISM VILLAGES

D'altra banda, durant la sessió del Consell van ser anunciades les últimes incorporacions a la xarxa Best Tourism Villages per a l'edició 2024. Es va atorgar el títol a un nombre addicional de destinacions rurals en reconeixement als seus esforços en la creació d'oportunitats per a les poblacions locals i la preservació del patrimoni natural i cultural. En aquesta quarta edició, 55 poblacions de totes les regions van rebre el reconeixement, elegits entre més de 260 sol·licituds de més de 60 Estats Membres de l'ONU Turisme. Uns altres 20 enclavaments van ser seleccionats per unir-se al programa.

La iniciativa Best Tourism Villages forma part del Programa de Desenvolupament Rural de l'ONU, dissenyat per fomentar el desenvolupament i la inclusió en àrees rurals, prevenir la despoblació, i avançar en la innovació i la integració en la cadena de valor a través del turisme, "sempre promovent pràctiques sostenibles".

"El turisme és una eina vital per a la inclusió, empoderant a les comunitats rurals per protegir i valorar el seu ric patrimoni cultural mentre impulsa el desenvolupament sostenible", va declarar durant el certamen Pololikashvili.

Els principals líders del sector públic i privat es van reunir a Cartagena per impulsar les inversions i la innovació en el turisme global, en el marc del Fòrum Global d'Inversió i Innovació, àmpliament recolzat per diverses organitzacions colombianes.

El Fòrum va subratllar la necessitat d'incrementar la inversió i la innovació al sector turístic, enfocant-se en les associacions publicoprivades. Per a això va comptar amb la participació de representants de Bahrain, Colòmbia, la República Dominicana, l'Aràbia Saudita i Zàmbia, així com de diversos actors del sector privat.

Colòmbia, una destinació líder en inversions turístiques, va atreure 1.000 milions de dòlars en projectes entre 2018 i 2023, generant més de 4.700 llocs de treball directes. En aquest context, ONU Turisme va presentar directrius d'inversió actualitzades per a Colòmbia i va llançar el seu Informe d'Inversió en Turisme 2024 en col·laboració amb el Financial Times.

Durant el Fòrum, també es van anunciar els finalistes del Desafiament d'Innovació en Projectes Verds, destacant el talent jove d'Amèrica Llatina i el Carib. Al plafó|panell sobre innovació i lideratge, els ponents van emfatitzar la importància de fomentar el talent jove a través de l'educació i el networking.