El president de Repsol, Antonio Brufau, ha assegurat que "és el moment d'apostar per la indústria" per sortir "més fàcilment" de la crisi econòmica per la pandèmia del coronavirus i ha demanat "la posada en marxa" d'un 'pla renove' per a l'automòbil, "focalitzat en el tipus i gammes de vehicle que més es fabriquen a Espanya, convencionals i híbrids," amb el qual donar suport a aquesta indústria.
En el seu discurs durant la junta general d'accionistes del grup, celebrada per primera vegada telemàticament, Brufau, que ha tingut paraules de record per a Alfonso Cortina, expresident de la companyia mort pel Covid-19, ha apostat per la indústria com a motor de sortida de la crisi provocada pel Covid-19 i considera necessari "prioritzar les mesures econòmiques de curt termini perquè no es faci malbé de manera estructural el teixit productiu, sempre salvaguardant que aquestes mesures siguin compatibles amb els objectius de llarg termini".
Per això, sol·licita un gran pacte en favor de la indústria, ja que amb un pes més important de la indústria, l'economia espanyola "serà més resistent".
Brufau ha afirmat que Repsol sempre ha tingut clar que la seva principal aportació davant de la crisi del coronavirus passava per "mantenir la seva activitat en marxa". "No ha faltat ni un litre de gasoil, ni una molècula de gas, ni un envàs de butà, ni el subministrament elèctric allà on s'ha necessitat", ha dit, afegint que l'actuació de la companyia s'ha basat en la convicció de "ser útils, no només als nostres accionistes, sinó a tota la societat".
Una sortida ràpida de la recessió
En la mateixa línia, ha subratllat que ara és el moment de "concentrar-se en què farem per sortir ràpidament de la recessió" a què estan abocats gairebé tots els països, per la qual cosa serà necessari millorar l'estructura econòmica a fi que sigui "més resistent davant de les següents crisis que segur que vindran".
En aquest sentit, aposta per la necessitat de recuperar una economia sana "que generi recursos per mantenir la societat del benestar, que pugui mantenir i millorar mitjançant prou recursos el sistema de salut, l'ocupació i les condicions de vida dels sectors més vulnerables".
En aquest camí, apunta a la indústria, que genera "els llocs de treball més estables i més ben pagats", com una peça "indispensable per sortir com més aviat millor de la recessió que desencadenarà la crisi sanitària", i ha manifestat que aquells països que han apostat per una indústria "moderna i digitalitzada, com Alemanya, Corea del Sud o la República Txeca, entre altres, compten amb avantatges competitius clars". "Sense indústria és molt difícil que aflorin la investigació, el desenvolupament tecnològic i el disseny", remarca el president de la petroliera.
A més, assenyala com a "fonamental" el suport al sector de les exportacions, "que davant de la debilitat de la demanda interna ens tornarà a treure de la crisi gràcies a la seva competitivitat, que no hem de menyscabar amb excessiva o inadequada regulació."
Respecte a un 'pla renove' per a l'automòbil, una indústria que necessitarà suport i serà clau per sortir de la crisi, Brufau destaca que seria a més "l'eina més eficient per reduir emissions de CO2 i millorar la qualitat de l'aire, atesa la major eficiència dels motors actuals".
En aquest sentit, el conseller delegat de la companyia, Josu Jon Imaz, considera que aquest pla de renovació del parc automobilístic ajudaria els canvis de tendències en la mobilitat que ja s'estan veient per la crisi del coronavirus, amb una tornada al vehicle individual "com a element de protecció" per al transport, en detriment del transport públic.
El problema d'un parc de cotxes vell
"Per això, és molt important que hi hagi un 'pla renove' perquè aquesta tornada al cotxe individual vagi compassada amb unes polítiques clares de reducció d'emissions de CO2 i de contaminants locals", ha dit, afegint que Espanya arrossega des de l'anterior crisi "el gran problema" d'un parc automobilístic "vell" amb més de 12 anys de mitjana, que encara pot veure's agreujat més en el nou entorn que deixi el Covid-19.
Per això, Imaz considera necessari aquest pla per a vehicles "que es fabriquin a Espanya" i en el qual s'utilitzin les tecnologies de descarbonització que ja existeixen, "no anant a un esquema de tecnologies que no són madures", que, a més, és utilitzat "per aquells segments econòmics de poder adquisitiu més alt i que normalment venen finançats pels impostos de tots, inclosos les classes més desfavorides".
Eliminar incerteses regulatòries
Perquè aquesta estratègia funcioni, Brufau considera que s'han "d'eliminar incerteses regulatòries que perjudiquen la presa de decisions i el consum", la qual cosa també aniria en benefici de les inversions en Espanya en tecnologies i plantes industrials de biocombustibles o el desenvolupament dels fuels sintètics.
Brufau també reafirma el compromís de Repsol en liderar la transició energètica i la descarbonització, "fins i tot en moments tan complicats com l'actual". "Totes les formes de descarbonització són complementàries i vàlides. Totes són necessàries i han de contribuir a la sortida de la crisi i a fer més sostenible el nostre país i el nostre planeta. Busquem les solucions més eficients, ara que els diners públics tenen prioritats evidents," assenyala.
Remuneració de 0,55 euros
D'altra banda, els accionistes de la companyia han aprovat una remuneració de 0,55 euros per acció, en substitució del que seria el tradicional dividend complementari, que està previst que s'aboni el proper mes de juliol sota la fórmula de 'scrip dividend'.
Amb aquesta quantitat, Repsol compleix, malgrat el context advers, amb el compromís de retribució total d'1 euros per acció durant l'any 2020 assumit en el seu pla estratègic vigent.
A més, la junta general també ha autoritzat el manteniment durant l'any 2020 de la reducció de capital mitjançant amortització d'accions pròpies, dirigida a compensar l'efecte dilutiu de la fórmula de scrip dividend.'