La crisi del coronavirus ha afectat durament a tot l'Estat, i sobretot a Catalunya on la base del teixit empresarial està format principalment per pimes i autònoms. De fet, el 94,6% de les empreses catalanes té menys de 10 treballadors, i gairebé el 99% en té menys de 50. Gran part d'aquest empresariat ha vist aturada la seva activitat d'un dia per l'altre degut a la pandèmia i l'estat d'alarma decretat pel govern espanyol. Però quina és l'afectació real? Posem-ho en xifres.
Els sectors que s'han vist clarament més afectats per la pandèmia són el comerç -principalment el comerç al detall-, la indústria, el turisme i l'hostaleria, que ja venien de patir fortes caigudes pel temporal Glòria. Les primeres dades que han sortit a la llum, que engloben el primer mes de confinament i les pèrdues per una Setmana Santa confinada, evidencien l'estrangulament d'aquests sectors.
Situació general
Un dels ítems reveladors de l'afectació del virus en les empreses és el nombre d'Expedients de Regulació Temporal de l'Ocupació (ERTO) com a mesura per sufragar part de les despeses que les companyies no poden pagar. Es tracta d'acomiadaments temporals pels quals els treballadors passen a cobrar l'atur durant un període determinat, tot i que aquest no computa. Fins a la data, a Catalunya ja s'han registrat al Departament de Treball 92.148 ERTO que afecten un total de 676.919 treballadors. D'aquests ERTO, més del 95% són per força major.
Sectorialment, la divisió és la que es mostra en els gràfics a continuació, amb un evident domini del sector serveis, tant en nombre d'expedients presentats com de treballadors afectats:
El comerç
La situació pels comerciants és especialment delicada. És una de les divisions sectorials que més està patint, tret dels comerços d'alimentació i productes essencials, que tenen permès obrir. Segons les darreres dades de la conselleria d'Empresa i Coneixement, el comerç perd cada setmana 525 milions d'euros a causa de l'estat d'alarma pel coronavirus. En l'acumulat des del 16 de març fins el 12 d'abril, s'estima que la facturació del sector ha perdut 2.100 milions d'euros.
Els consumidors
-
L’índex de confiança del consumidor va caure entre febrer i març de 85,7 a 63,3 (22,4 punts)
- El 75,1% dels consumidors pensen que el seu nivell de consum baixarà després del confinament
- El 14% dels consumidors pensen que és ‘segur’ o ‘molt probable’ que perdin la feina com a conseqüència de la crisi post coronavirus
- El 80% preveuen reduir el seu consum de béns de luxe, però només el 32,1% estan disposats a reduir el consum d’alimentació saludable
- De cada 100 consumidors, n’hi ha 4 que mai no havien comprat online i ho han començat a fer durant l’estat d’alarma
- El 72,1% de consumidors afirma que tindrà en compte el comportament actual de les empreses en futures decisions de compra
Turisme
El turisme també s'ha vist especialment afectat per la pandèmia, cosa que s'evidencia amb el nombre de reserves i cancel·lacions comparades amb les mateixes setmanes de l'any anterior. A més, cal tenir en compte que el virus ha compromès gran part de les reserves de vols i hotels primer per la cancel·lació del Mobile World Congress (MWC) i altres fires amb gran presència de visitants internacionals; també les vacances de Setmana Santa i, per últim, algunes cancel·lacions per a l'estiu.
Activitat hotelera
La ràtio global de cancel·lacions de tot el 2020 per als hotels és del 37,25%, amb especial presència en els mesos de març, abril i maig. El percentatge de cancel·lacions per mesos es pot veure en el gràfic següent, així com la comparativa per setmanes entre l'any anterior i aquest.
Aerolínies
Segons la IATA, l’escenari al qual ens enfrontem no s’havia vist mai, els ingressos per tràfic de passatgers han caigut un 55% en el total de l’any i el tràfic d’avions un 48%, això significa en xifres globals la meitat de negoci. Aquest impacte s’amplifica a nivell de tota l’economia de manera que si el sector aeri perd un lloc de treball, en desapareixen 24 en tota la cadena de valor. Per tant estan en perill 25 milions de llocs de treball.
De fet, hi ha hagut una disminució de les operacions molt forta a nivell mundial, valors que a Espanya, en comparació amb l'any 2019, han arribat a baixar fins a més del 94%. El conjunt de la caiguda dels dies de Setmana Santa a nivell internacional es pot veure plasmat a la següent taula (cedida pel Departament d'Empresa):
Pel que fa a l'afectació de companyies de grans volums que operen a l'Aeroport de Barcelona, la caiguda de la seva capacitat el dia 15 d'abril del 2020 és la següent: Vueling -96,5%; Iberia -94,9%; Norwegian -93,4%; Ryanair -97,7%; Easyjet -99,6%.
Alhora, la caiguda del trànsit aeri als aeroports catalans es plasma en la taula següent:
Quin estiu ens espera?
Pel que fa a les intencions dels catalans de cara a aquest estiu, les enquestes mostren que la gran majoria no tenen cap intenció de fer escapades o viatjar, ja sigui per por de com hagi evolucionat la pandèmia o per les conseqüències econòmiques que aquesta crisi deixarà a les butxaques de la societat.