El secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, ha assegurat que l'ample de via internacional arribarà al tram ferroviari entre Vandellòs i Tarragona a finals del 2020, i que la totalitat del Corredor estarà acabat a finals del 2023. Segons ha explicat Pomar, ara per ara l'execució del Corredor del Mediterrani a Catalunya "ja supera el 90%", i el conjunt de l'obra està pels voltants del 60%.
Tot això ho ha dit avui en el V debat sobre el Corredor del Mediterrani, organitzat pel diari Expansión Catalunya, en el qual també hi han participat personalitats del món de les infraestructures com el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, el president del Port de Tarragona, Josep Andreu i Figueras, i el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, entre d'altres.
El Corredor del Mediterrani, "acabat el 2023"
Gómez-Pomar ha explicat que a Catalunya, el grau d'execució de la infraestructura està per damunt del 90%, ja que només queda per licitar una obra, el tram Castellbisbal-Martorell. Un projecte que Foment explica que ja s'ha aprovat i que, segons ha dit en les mateixes jornades el coordinador del Corredor Mediterrani, Juan Barios, s'espera que es liciti abans de l'estiu.
Segons Gómez-Pomar, llavors, el Corredor Mediterrani o estarà en servei o en obres o licitat a Catalunya i només quedarien els treballs de connexió del Port de Barcelona i del de Tarragona, en els quals també s'està treballant. El secretari de Foment assegura que el 40% restant que queda per fer del Corredor Mediterrani es distribueix de manera "asimètrica", principalment entre Múrcia i Almeria, que té un retard important per decisions que s'han pres més tard.
El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha lloat el projecte del Corredor assegurant que "produeix sinergies molt importants per a les indústries que hi ha instal·lades per la zona". Per la seva banda, Ricard Font ha volgut qüestionar si el 2023, quan estigui acabat el Corredor Mediterrani, "ja tindrem camions elèctrics o connectats que puguin substituir el tren".
L'ample de via internacional, el principal inconvenient
Gómez-Pomar ha afirmat que la conversió de l'ample de via ibèric a l'internacional no és un treball "complex", però que "s'han de coordinar actuacions en tres trams diferents". En aquest sentit, ha assegurat que "quan tinguem la segona via amb el tercer fil entre València i Castelló, procedirem a posar l'ample de via internacional entre Castelló i Vandellòs, i Vandellòs i Tarragona".
En la mateixa línia, el president del Port de Tarragona, Josep Andreu, ha assegurat que durant tot aquest temps a l'espera del Corredor, a Tarragona "hem aprofitat per fer inversions molt importants" pel que fa a l'accés ferroviari al port. "Estem a l'espera que arribi l'ample internacional per fer la connexió final", ha assegurat.
Amb tot, Cambra ha fet menció que "el tema del Corredor va molt més enllà del problema de les infraestructures", i és que "l'operativitat encara té problemes", assegura. "Tenim problemes estructurals, i és evident que el transport mix de passatgers i mercaderies és molt complicat".
Vandellòs, la incògnita
Pomar ha estat ambigu pel que fa al tram de Vandellòs, un tram que ha portat polèmica pel fet que hauria d'entrar en funcionament aquest any i que té actualment doble via d'ample ibèric, i encara no s'ha inaugurat perquè segons Foment, està "en proves". Tot i això, Gómez-Pomar ha demanat que es tingui paciència fins que s'hagin comprovat tots els elements de seguretat. "Serà en aquest moment quan s'iniciï l'explotació comercial", ha assegurat.