Ajustar subtilment la declaració d'impacte ambiental per beneficiar la via d'ample internacional. Aquesta és la intenció del Ministeri de Foment per aconseguir unir Catalunya amb Múrcia a través de l'alta velocitat per a transportar mercaderies.

Sense data encara per a la connexió entre Barcelona i València, el titular de Foment, Íñigo de la Serna, ha volgut aportar un toc d'esperança per a la segona i la tercera ciutat més poblades del territori estatal assegurant que, almenys, les proves entre Tarragona i Vandellòs "van molt bé" i posant en relleu que això ajuda a restar mitja hora de trajecte entre les poblacions esmentades en comparació amb Euromed.

Així ho ha dit en el desè aniversari de l'AVE, en un comboi d'alta velocitat que feia el recorregut Madrid-Barcelona, on ha deixat clar que "no m'atreveixo a donar una data" per aquesta connexió, entre altres coses, perquè, segons ha apuntat, això depèn d'altres organismes, "com l'Agència de Seguretat Ferroviària que són els que han d'avaluar l'obertura de la línia". Aquest serà el tram que abans entrarà en funcionament, previsiblement aquest any, però tot cal veure.

El següent tram a treballar és el de Castellbisbal-Vila-seca per als trens de mercaderies, però aquí comença el problema. Segons la declaració d'impacte ambiental, prevista en la Llei 21/2013, haurien de desmuntar l'antiga línia Reus-Roda perquè no compleix amb els requisits ambientals. De la Serna té clar que cal ser conseqüents amb això i complir el que dicta la declaració, però segons estableix la mateixa llei, per a infraestructures de titularitat estatal, l'administració pública "podrà exigir que es tinguin en compte els aspectes no específicament considerats en la primera avaluació ambiental".

Buscant el canvi

Precisament per això, el ministre de Foment ha explicat que el següent pas per avançar en aquesta qüestió és reunir-se amb els alcaldes de la zona, amb el Ministeri de Medi Ambient i amb Adif "per intentar veure si es pot complir d'alguna manera l'objectiu fonamental de la línia sempre d'acord amb que digui el ministeri de medi ambient i permetre en el futur la utilització de part d'aquesta via per col·locar el tramvia i un altre servei que es posés en marxa per part de la Generalitat o el consorci".

Ara bé. El problema és que, ha posat a sobre de la taula, "hi ha alcaldes que estan per la via verda" que consisteix a desmantellar la via que, segons De la Serna, "no té cap interès, però n'hi ha altres que veuen que seria molt útil aprofitar-la".

Això sí. També ha volgut fer saber que tot això "passa perquè se'ns permeti no haver de complir aquesta part de la declaració de l'impacte ambiental i que hi hagi garanties legals" perquè, ha assenyalat, "de cap altra manera ningú no permetrà o afirmar una actuació que no compleixi estrictament la declaració d'impacte mediambiental".

 

El juny de l'any passat, el ministre de Foment ja va garantir aquest tercer fil entre Vila-seca i Vandellòs, però, de moment, encara no s'han produït les reunions corresponents per solucionar aquesta qüestió.