Les vendes del comerç en línia representen actualment un 22% del total de vendes a l'estat espanyol. Les restriccions als comerços i a la mobilitat provocades per la Covid han motivat aquesta modalitat de comerç, que l'any 2019 representava un 15% de les vendes totals.
El mateix creixement percentual es va experimentar entre els anys 2009 i 2019, tal com recullen les dades publicades pel Banc d'Espanya. L'any 2009, les vendes en línia només representaven un 8%.
Incertesa sobre la tendència
El Banc d'Espanya no sap si la tendència es mantindrà un cop acabi el confinament, però creu que el comerç digital "mantindrà el seu dinamisme".
De fet, al Banc d'Espanya assenyala que durant els mesos posteriors a les mesures de confinament més estrictes (passada la primera onada) es va detectar una caiguda en el comerç en línia. Malgrat tot, la institució també subratlla que els volums de compra han estat superiors als que es van registrar l'exercici anterior.
Un exemple en són plataformes com Amazon, que a nivell mundial i durant els darrers mesos han vist augmentats els seus ingressos nets de manera gairebé exponencial, tal com recullen les dades d'Statista.
Dinàmica dels preus i marges empresarials
Segons l'informe, els mercats online fomenten la competència per dos motius. En primer lloc, les empreses han d'afrontar menys costos d'entrada en aquest tipus de mercat. Així, més empreses poden accedir al mercat i s'afavoriria una major competència entre aquestes. Una visibilitat més gran i transparència de preus també potenciaria aquest fet.
En un context de major competència als mercats online, els marges empresarials es veurien reduïts i les empreses perdrien poder de mercat, tal com apunta l'estudi del Banc d'Espanya.