La Covid-19 ha passat factura a Inditex. El grup tèxtil ha travessat el difícil escenari imposat pel coronavirus amb uns guanys de 1.106 milions d'euros a l'exercici fiscal de 2020 tancat al gener, la qual cosa suposa un descens interanual del 69,6 % (3.639 milions el 2019) i el menor guany des de la crisi de 2009.
Les vendes del grup van sumar 20.402 milions sota l'impacte dels tancaments i les restriccions, un 28% menys que a l'exercici anterior, segons ha informat aquest dimecres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
Creixen un 77% les vendes per Internet
Les vendes per Internet s'han incrementat un 77%, fins a 6.612 milions, com a resultat del tancament dels seus establiments a conseqüència de les restriccions. Les hores de venda a les seves botigues físiques es van reduir un 25,5% respecte a 2019. De fet a 31 de gener de 2021 el 30% de les botigues estaven tancades (davant el 8% a 31 d'octubre de 2020) i el 52 % tenien restriccions. En canvi, les visites a internet el 2020 van assolir els 5,3 milers de milions, un 50% més, amb 200 milions de seguidors en xarxes socials del grup i 132 milions d'aplicacions actives.
El benefici brut d'explotació (ebitda) va ser de 4.552 milions, un 40% menys que a l'exercici precedent. Per zones geogràfiques, les vendes en botiga|tenda i en línia a Espanya van suposar el 14,6 % del total (15,7% el 2019), mentre que Europa sense Espanya va representar el 48,7% (46% el 2019); Àsia i resta, el 23,2 % (22,5%), i Amèrica, el 13,5 % (15,8%).
Zara i Zarahome, al capdavant
Per format, les vendes de Zara i Zarahome figuren al capdavant el 2020 amb 14.129 milions, 5.435 milions menys que el 2019; seguit per Pull&Bear (1.425 milions), Massimo Dutti (1.197 milions), Bershka (1.172 milions) Stradivarius (1.283), Oysho (522) i Uterqüe (75).
La posició financera neta va assolir els 7.560 milions a 31 de gener de 2021 (8.060 milions el 2019), amb unes inversions el 2020 de 713 milions.
Dividends i Inversió
Quant a la política de dividend, el Consell d'Administració d'Inditex proposarà a la junta d'accionistes un dividend de 0,70 euros per acció per a l'exercici 2020, compost per un ordinari de 0,22 euros i un extraordinari de 0,48 euros per acció. El dividend es compon de dos pagaments iguals de 0,35 euros per acció que s'efectuaran el 3 de maig de 2021 i el 2 de novembre de 2021, en tant que els restants 0,30 euros de dividend extraordinari es pagaran a l'exercici 2022, ha informat el grup.
Les inversions en el període 2020-2022 assoliran uns 900 milions anuals, en tant que la inversió digital s'espera en l'entorn de 1.000 milions al llarg d'aquests tres pròxims anys.