Més de 362 metres d'eslora, 66 de mànega, 72 metres d'altura –l'equivalent a un edifici de 20 pisos des de la línia de flotació–, un pes brut de 227.000 tones i una capacitat de pràcticament 9.000 persones, de les quals 6.410 poden ser passatgers i 2.300, membres de la tripulació. Aquesta és la carta de presentació amb les vertiginoses xifres del que actualment és el creuer més gran del món, l'Harmony of the Seas que té Barcelona com a port base dels creuers al Mediterrani. Però aquesta vegada, la novetat no són tant el gegant del mar o el Norwegian Epic –el seu germà petit– que al cap i a la fi no deixen de ser mai notícia, sinó les pràcticament 42.000 persones que estan desembarcant d'una flota de 10 creuers al Port de Barcelona durant aquest cap de setmana.
Més concretament, aquest diumenge fan escala a la capital catalana 27.210 passatgers, una xifra molt propera a l'actual rècord de creueristes d'aquest 2016 que data del passat 3 de juliol on es van registrar 27.900 passatgers. Es tracta d'una de "les majors concentracions de tot l'any" segons ha assegurat el regidor de Ciutadans a l'Ajuntament, Koldo Blanco, tot just abans de demanar al consistori encapçalat per Ada Colau que "gestioni correctament la distribució dels turistes per la ciutat per evitar problemes de mobilitat o seguretat als espais públics". I és que malgrat suposar un gran "estímul econòmic" per a la ciutat, convé gestionar correctament l'afluència de turistes.
La gran majoria de creuers estan de passada a Barcelona amb una estada mitjana d'unes 10 hores. Temps suficient perquè els creueristes inundin sense pressa però tampoc sense pausa els llocs més emblemàtics de la ciutat. Des de l'inacabable patrimoni arquitectònic de Gaudí fins a les fonts de Montjuïc, passant pel Barri Gòtic, la Boqueria o Plaça Catalunya, entre molts d'altres. I a tot plegat, encara falta esperar a l'11 de setembre quan, coincidint amb la Diada, arribin 28.110 creueristes a Barcelona.
Riviera i Zenith al Port de Tarragona
El Port de Tarragona també està tenint un cap de setmana a velocitat de creuer. Més concretament, al voltant de 3.000 creueristes arriben de dissabte a dilluns a bord de les embarcacions del Riviera amb 1.250 passatgers, principalment nord-americans, i el Zenith, amb 1.828 passatgers. El primer és un creuer de luxe amb 23 suites, 564 camarots amb balcó, 20 amb finestra i 18 interiors. I tots dos vénen de França i al cap de 12 hores, marxen cap a les Illes Balears.
En un dels darrers estudis sobre l'activitat dels creuers i el seu impacte en diversos sectors clau de l'economia catalana, es xifra l'activitat amb el Port de Barcelona i el Port de Tarragona al capdavant, en 786 milions de facturació anual, el que representa 413,2 milions d'aportació al PIB català. En la presentació d'aquest mateix informe, la regidora de Ciutat Vella –una de les zones més directament afectades pel turisme–, Gala Pin assegurava que des de l'Ajuntament de Barcelona es vol impulsar un turisme sostenible. O en altres paraules, es vol posar a replantejar i qüestionar els creuers com a model turístic de qualitat. "No matem la gallina dels ous d'or", afegia. I a cada cap de setmana estiuenc que passa, la gallina posa un ou més gran i encara més daurat.