L’activitat dels creuers ha generat 786 milions d’euros de facturació anual, que representen 413,2 milions d’aportació al PIB català. El sector dels creuers, amb el Port de Barcelona al capdavant, ha presentat aquest dijous l’estudi sobre l’activitat dels creuers a la capital catalana davant de diversos sectors clau de l’economia del país. Les dades, que ha presentat el president del Port, Sixte Cambra, mostren un creixement important en termes interanuals, tant del nombre de creueristes com dels turistes que embarquen i desembarquen a Barcelona, el que habitualment s’anomena port base. El creixement total entre 2014 i 2015 ha estat del 7,5%, percentatge que puja fins a l’11,6% pel que fa al port base.
L’informe, que ha estat elaborat pel Laboratori d’Economia Aplicada AQR-Lab de la Universitat de Barcelona (UB), també destaca els 6.759 llocs de treball a temps complet que, de manera directa o indirecta, genera el trànsit de creuers a la capital catalana, un model turístic en expansió. De fet, el port de Barcelona és ja el primer d'Europa i el quart del món. A la presentació també han assistit el conseller d'Empresa, Jordi Baiget, la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin i el president de la Cambra de Barcelona, Miquel Valls.
El retrat robot del creuerista
Cambra ha explicat que entre novembre del 2015 i febrer del 2016 han passat uns 473.000 creueristes per Barcelona.El perfil mitjà del turista de creuers explica la repercussió del sector en les economies barcelonina i catalana. Es tracta d'una persona d'uns 50 anys, que viatja amb parella i amb un poder adquisitiu elevat (un salari de 70.000 euros de mitjana).
Convé destacar que hi ha dos tipus de creueristes: els excursionistes, que passen una mitjana de 4,3 hores a la ciutat (57,5% del total); i els que fan una estada més llarga a Barcelona amb 2,6 nits de mitjana (23,9%). La principal diferència entre els primers i els segons són els diners que deixen a la ciutat. Mentre els excursionistes gasten una mitjana de 53 euros, els que fan almenys una nit a Barcelona arriben fins als 202 euros de despesa.
Segons els responsables de l'estudi, aquest fet explica la importància que Barcelona s'estableixi com un referent dels ports base, ja que l'impacte econòmic és superior.
Crítica subtil de Gala Pin
La regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, ha assegurat que des de l’Ajuntament de Barcelona pretenen impulsar un turisme sostenible perquè aquest retorni als barcelonins, i ha deixat entreveure que els creuers no són el model turístic que defensa el govern de Barcelona en Comú. “No matem la gallina dels ous d’or”, ha afirmat Pin en referència al sector turístic, que el vol de qualitat pel que fa als turistes, però sobretot per als veïns de Ciutat Vella. Sobre els barcelonins, en una metàfora kafkiana, ha demanat que no esdevinguin escarabats amb la quantitat de turistes que es concentren especialment al centre de Barcelona.
Reivindicacions dels veïns
Un grup reduït d’activistes de l’Assemblea de Barris per a un Turisme Sostenible han reivindicat a l’exterior de la Casa Llotja de Mar, on es presentava l’estudi, la reducció dels creuers turístics perquè, segons aquesta associació, provoquen contaminació i despeses importants de neteja per a l’Ajuntament de Barcelona. Tot, sota el lema "Stop Creuers".