El 55,7% dels joves d'entre divuit i trenta anys inverteix amb certa regularitat en criptomonedes, un actiu que supera en preferència productes tradicionals com accions (50%) o fons d'inversió (39,4%), segons un sondeig realitzat per la plataforma d'inversió en línia XTB. El percentatge encara és més elevat (74 %) en el cas dels que han invertit alguna vegada en criptomonedes, un tipus d'actiu que genera confiança per a pràcticament set de cada deu joves enquestats. Cal tenir en compte que el sondeig es va realitzar el juliol del 2022, abans de la fallida de FTX, però ja amb el sector afectat per la caiguda de Celsius i l'enfonsament de lluna i altres divises digitals que van enfonsar les valoracions als mercats. Així doncs, les fallides no van restar credibilitat per aquest producte. La darrera ha estat la plataforma de préstecs en criptomonedes BlockFi que es va declarar aquest dilluns en fallida a l'estat nord-americà de Nova Jersey, en un nou cop per al món. Tot i l'enrenou de FTX i la possible por al contagi, "els inversors joves segueixen confiant en les criptomonedes i molts creuen que aquestes caigudes els dóna peu a comprar a preus més baixos", ha explicat l'analista de XTB Joaquín Robles en la presentació de l'estudi.
Per gènere i mitjans
Els criptoactius són el producte pel qual es decanten més els homes (gairebé el 61,6 % del total davant el 46,6 % de les dones), molt per davant de les accions i els fons d'inversió, que ocupen el segon i tercer lloc entre les preferències. En canvi, les dones es decanten més per les accions (53,9 %) que per les criptodivises i, en tots dos sexes, el tercer lloc al rànquing de preferències d'inversió és per als fons d'inversió: gairebé un 40 % dels enquestats declara que sol invertir-hi. A l'hora de decidir la seva inversió, ja sigui en criptoactius o en altres valors, més de la meitat afirma que els canals principals per rebre informació són els mitjans de comunicació i els brokers o intermediaris (més del 50%), seguits de xarxes socials (36,4%) i pàgines web estrangeres (35,1%). Youtube és utilitzada per més del 60%, davant d'Instagram i Twitter, amb un 52% i un 46%, respectivament, mentre que més del 40% assegura que les idees per invertir procedeixen principalment d'analistes, amics i mitjans de comunicació. El 64% creu que tenen experiència mitjana o àmplia a l'hora d'invertir i el 66,6% declara que he perdut diners amb les seves inversions. Més del 39% destina entre 1.000 i 5.000 euros i el 36,1% menys de 1.00 euros.
Robles apunta a un canvi de mentalitat entre els joves (l'edat mitjana de l'estudi és de 24 anys), que pensen que viuran de lloguer i comencen a mirar els mercats per canalitzar-ne l'estalvi. Així mateix, assenyala el seu "escàs interès" per la renda fixa, cosa que s'explicarà per la baixa rendibilitat d'aquests actius en els últims anys a causa dels tipus d'interès baixos ja que és un tipus d'inversió més complexa que requereix més coneixement. La pandèmia va incrementar les inversions en els mercats dels joves a causa del major temps lliure i les restriccions al consum, però segons Robles el que va suposar un punt d'inflexió i ha disparat la gana inversora ha estat la fi de les comissions. El 38% declara que tria un intermediari per canalitzar la seva inversió pels costos i les comissions.