El gran dia del consum abans de festes és el Black Friday, el proper divendres 25 de novembre. El d'enguany està marcat per un context de crisi econòmica accentuada, derivat del llast de la pandèmia i especialment la inflació que ha provocat la guerra d'Ucraïna des del passat mes de febrer. Així doncs, el consum a tot l'Estat espanyol baixarà i aquest dia serà un gran indicador del que passarà per Nadal. A la contra, els consumidors encaren aquest últim trimestre de l'any preocupats per la inflació, però tot i això, aprofitaran el Black Friday per avançar els regals de Nadal i s'espera que estiguin molt atents a les promocions i descomptes. Aquest any gastaran un 25% més durant aquest Black Friday, en total, uns 160 euros de mitjana.
Un Black Friday permanent
Per això, grans marques ja han començat a celebrar el Black Friday i ofereixen descomptes que poden passar el 60%. No obstant això, aquest any amb els preus disparats i amb poc estalvi del que tirar, les compres de les famílies espanyoles es poden veure una mica més reduïdes. Per això els consumidors planificaran millor les seves compres. La fórmula per incentivar, encara més, les compres van més enllà dels descomptes amb ofertes exclusives, cupons, productes rebaixats a gran escala, etc. Destaca sobretot aquells relacionats amb el consum energètic com la calefacció o la ferreteria. A més, aquesta mena de "Black Friday permanent" s'allargarà més enllà del dia marcat en el calendari fins al 30 de novembre.
En paral·lel, el novembre de 2021, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), les vendes del comerç detallista van créixer un 5,9% respecte al mateix mes del 2020. Una pujada motivada majoritàriament per la campanya del Black Friday, i malgrat la crisi energètica i de subministraments que marcava l'economia espanyola per aquell temps. Un any després, aquesta campanya també s'avança per la paralització que travessa el consum en les darreres dates, fruit de l'increment dels costos o el preu de la llum. Així ho asseguraven recentment des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC). De la mateixa manera, les dades que maneja el portal InfoJobs, confirmen que la contractació sembla que s'està avançant aquest 2021. InfoJobs frega els 9.500 llocs de treball oferts en el conjunt de les categories per a aquest esdeveniment, pels 7.800 de l'any passat. “Malgrat l'actual context inflacionista que travessa el nostre país en aquests moments, el comerç necessita que el consum es reactivi la propera campanya nadalenca”. Pérez afegeix: "És per això que les empreses ja han començat a fer els preparatius per al Black Friday, per la qual cosa, gairebé amb tota probabilitat, la campanya d'aquest any serà encara més activa que la del 2021, per empènyer les vendes", explica Mónica Pérez, directora de Comunicació i Estudis d'InfoJobs.
Ofertes laborals
Destaquen especialment, com és habitual, les categories en compres, logística i magatzem (més de 4.100 vacants), atenció al client (prop de 1.300 vacants) i venda al detall (més de 850 llocs de treball oferts). En comparació amb les dades de la campanya anterior, la primera de les tres registra un 8% menys de vacants (prop de 4.500 el 2021). Si bé és cert que, dins aquesta categoria, la part de distribució i logística puja un 21%, mentre que la part de magatzem baixa un 14%. A més, atenció al client creix un 34% (840 llocs de treball oferts l'any passat) i venda al detall ho fa en un 19% (700 vacants a la darrera campanya per aquestes dates). D'altra banda, Madrid, Barcelona i Toledo concentren la major oferta laboral.