Del Baix Llobregat a les vendes de vehicles. La crisi dels semiconductors i microxips, que ha obligat a tancar la planta de Seat a Martorell, ha arribat als concessionaris. L'espera per comprar un cotxe nou s'ha disparat a Catalunya, fins al punt que s'arriben a registrar retards de més de vuit mesos, segons recull l'ACN. Per més inri, les matriculacions han caigut al 34% durant l'últim mes, la pitjor dada dels últims deu o quinze anys. 

Quina és l'alternativa? Molts consumidors opten ara pels vehicles d'ocasió, un sector que aviat notarà la manca de microxips perquè l'estoc "també està minvat i reduït". Així ho avisa el president de la Federació catalana de venedors de vehicles motor (Fecavem), Jaume Roura, que insisteix a dir que "si a finals d'anys no tenim una recuperació ràpida de subministraments de peces, tindrem una baixada d'estocs important". "És un perill que esperem que se soluciona com més aviat millor", afegeix.

 

Els cotxes més utilitaris són els més afectats

El president de la patronal d'automoció detalla que el problema "més greu" a l'hora d'entregar els cotxes és en els d'entre 10.000 i 25.000 euros, els més utilitaris. Aleshores, admet que les esperes per a un cotxe nou "es poden estar allargant a deu, quinze o vint setmanes" en funció del vehicle. 

Sobre els retards, Roura lamenta no tenir "xifres exactes perquè és una situació molt variable". Tot i això, admet que el problema afecta totes les marques, no només la Seat. La incertesa sobre la data genera "moments delicats i preocupants" per als venedors, que volen donar el millor servei possible, però es troben amb "limitacions". 

La venda del vehicle d'ocasió

Davant aquesta situació, en el "pitjor agost de la història pel que fa a la venda de cotxe nou, la de vehicle d'ocasió s'ha incrementat", assenyala el president de Fecavem. "Hi ha més estoc, més disponibilitat, i el client té millor oferta de preu", afirma. Tot i això, ha alertat que l'estoc del vehicle d'ocasió també s'està reduint per la crisi dels microxips.

En aquest context, Roura ha assegurat que la renovació del parc és "bàsica" en matèria de seguretat i reducció de les emissions i ha reclamat al govern espanyol subvencionar també la compra de vehicles amb motor de combustió. "A efectes de contaminació, avui es pot comprar tranquil·lament un dièsel o benzina que no són cotxes contaminants, perquè les tecnologies s'han adaptat al segle XXI", sosté.

Vehicles en un concessionari / ACN

La crisi global de manca de semiconductors i microxips afecta totes les marques de vehicles i no se centra, només, en el mercat de l'automòbil. De fet, segons Roura, també president la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM), la falta de matèries primeres com coure, acer, alumini o equips tancats que venen de països asiàtics provoca una situació "preocupant" que amenaça la continuïtat d'empreses i llocs de feina.

Roura avisa que la situació es pot agreujar a finals d'any, i exigeix una actuació contundent de les administracions. Coincidint amb la primera reunió del Pacte Nacional per la Indústria, el president de l'UPM diu que cal potenciar el sector "al màxim" i ha reclamat allargar els expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) i ajudar "econòmicament" a la indústria metal·lúrgica, amb un pes del 30% de tota la indústria catalana.

 

Imatge principal: Cotxes en un concessionari / ACN