Tot i la pujada dels preus, pràcticament el 60% dels compradors preveu mantenir el pressupost de l'any passat, segons un estudi de NielsenIQ. Així doncs, tot i l'augment dels preus, la majoria dels compradors de l'Estat espanyol tenen previst mantenir el pressupost de l'any passat, mentre que el 23% el reduirà i el 17% l'augmentarà.
Les dades s'han extret d'una enquesta a més de 1.000 persones realitzada en línia al setembre i els resultats mostren que l'augment dels preus dels aliments i de l'energia, així com els possibles colls d'ampolla en el subministrament, influeixen en les preferències dels consumidors, però la majoria de les llars espanyoles voldria celebrar el Nadal sense canvis i de manera tradicional. Els resultats mostren que el 69% dels consumidors d'Espanya són entusiastes del Nadal, per als quals els aspectes emocionals, com ara gaudir de les festes amb la família i celebrar-ho amb amics, són molt importants.
Resultats de l'enquesta
Segons l'anàlisi, els compradors previnguts per Nadal representen el 31% dels consumidors. Aquest grup està molt afectat per l'augment dels preus dels combustibles i l'energia i és probable que redueixi la despesa o avanci les compres en previsió de preus encara més alts. La majoria afirmen que la despesa per Nadal serà igual o menor que l'any passat. D'aquesta manera, la majoria de les llars espanyoles, el 59%, afirma que el seu pressupost en aliments i begudes a casa o fora d'ella, regals i viatges serà igual en comparació al 2021, mentre que el 23% voldria gastar menys diners a les festes aquest any. Per la seva banda, el 17% dels compradors indica que augmentarà el pressupost a les properes festes
"Al nostre estudi sobre el Nadal, veiem l'alt valor emocional que tenen les festes per als consumidors. La majoria no vol renunciar a les tradicions habituals i mimar-se a si mateixos i als seus éssers estimats amb regals i bon menjar i beguda. Alhora, el pressupost per a les festes s'ha mantingut igual o fins i tot ha disminuït per a la majoria, per això els consumidors són conscients de la importància de treure el màxim partit al seu pressupost, per exemple, comprant amb antelació i aprofitant les ofertes especials ", afirma Silvia Villaverde, Consumer Insights Leader per a Espanya i Portugal.
En aquest context, la majoria dels compradors volen comprar al Black Friday i al Cyber Monday si detecten bones oportunitats. Un 40% dels espanyols que pensa comprar regals per Nadal, declara que comprarà regals (per a ells mateixos, per a casa seva o per a altres persones) amb antelació al Black Friday i/o al Cyber Monday. Aquest percentatge es redueix al 27% per a la compra d'alimentació, així com d'higiene i bellesa (25%), mentre que les begudes són la categoria nadalenca que menys interès suscita per a les compres avançades (14%).
Preferències de compra
Així mateix, segons l'estudi, els dolços nadalencs són la categoria que més es comprarà en alimentació (67%), seguida de formatges (65%), productes frescos (63%), pa (61%) o oli d'oliva (57 %). Entre les categories de begudes, les cerveses (54%), la llet (51%) refrescos (50%), el vi (50%) i el xampany (47%) entraran a la cistella de la compra, mentre que els perfums (53%) s'introdueixen en aquesta llista amb més intenció de compra en higiene i bellesa.
Respecte a productes prèmium, el 43% que afirma la seva intenció de comprar marisc, ho farà de més qualitat. I aquest mateix comportament s'estén entre aquells que tenen intenció de comprar peix fresc, on el 37% comprarà prèmium, 35% per a embotits selectes i el 32% entre aquells que es decantaran per formatges i patés prèmium. Pel que fa a les begudes de categoria superior que tenen més expectativa de compra entre els espanyols, el vi s'alça com el triomfant i així, entre aquells que afirmen la seva intenció de compra, el 44% diu que el posarà a taula, seguit de begudes d'alta graduació (32%), xampany (31%), caves i escumosos (29%).
Entre els regals de Nadal que els compradors apostaran aquest any, la moda (56%), les fragàncies (50%), les joguines (35%), els articles de tecnologia i electrònica (32%) i el maquillatge (27%) ) són les categories més populars.