Diferències entre el Govern i el govern espanyol per l'aeroport del Prat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha afirmat que veu "impossible" l'ampliació de la tercera pista en els termes plantejats per Aena, després que aquesta setmana el president de l'empresa pública que gestiona els aeroports, Maurici Lucena, demanés a les administracions catalanes que concretessin abans de l'estiu si donaven suport a aquesta actuació. Calvet, en una entrevista a l'ACN, recorda que "hi ha uns requeriments ambientals que Aena ha incomplert fins ara" i que "impossibiliten" que es pugui abordar "un debat seriós sobre aquest tema". 

El conseller ha reiterat que l'eventual ampliació de la tercera pista plantejada per Aena envaeix una zona protegida mediambientalment. La companyia veu aquests treballs imprescindibles per fer de les instal·lacions un 'hub' internacional i ha doblat la compensació en espais naturals, fins a una proporció d'1 a 10, segons va explicar aquesta setmana el mateix Lucena.

Protegir el Delta del Llobregat

Damià Calvet reclama en primera instància al govern espanyol que compleixi "les mesures de correcció ambiental que ha incomplert", en referència al nou requeriment de la Comissió Europea a l'Estat per exigir-li una major protecció del Delta del Llobregat. Les autoritats europees han constatat un deteriorament de la zona protegida per l'expansió del port i l'aeroport i l'aparcament de Can Sabadell. En una carta a les autoritats espanyoles fa dos mesos, la Comissió Europea alertava de la "fragilitat" de l'ecosistema del delta i subratllava "un rol crucial en les rutes migratòries de moltes espècies europees".

El trànsit aeri va caure els 2020 a nivells dels 1995 per la Covid-19 / Efe

Alhora emplaça Aena a fer "les inversions que pertoquen" i sosté que podria construir igualment la terminal satèl·lit i la ciutat aeroportuària. "No podem associar les inversions pendents a l'ampliació de la tercera pista", afegeix.

El conseller aposta per un "front aeroportuari català" i potenciar les instal·lacions de Girona, Reus i Lleida. Considera que cal que els aeroports estiguin connectats de forma modal a través del ferrocarril, i destaca també els usos corporatius i esportius de l'aeroport de Sabadell. "Aquesta visió completa ens pot portar definir què necessiten uns i altres", argumenta Calvet.

La prioritat

Al parer del conseller, la prioritat a l'aeroport del Prat no ha de ser l'ampliació de la tercera pista, sinó la recuperació del trànsit aeri perdut per l'impacte de la pandèmia de la Covid  i decidir quines polítiques de connectivitat s'apliquen. "Centrem el debat", reclama el conseller, que augura que l'impacte de la pandèmia sobre l'activitat de l'aeroport durarà almenys cinc anys.

El nombre de passatgers a l'aeroport de Barcelona està sota mínims a causa de la pandèmia. El març passat, el Prat va rebre un total de 423.774 passatgers, unes xifres realment baixes que representen un 89,3% menys respecte al mateix mes de 2019 i un 79,1% menys en comparació al mes de març de 2020, coincidint amb la declaració de l'estat d'alarma.

 

Imatge principal, el conseller de Territori i Sostenibilitat / ACN