La comissió per a la reindustrialització de les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca s'ha reunit aquest dimecres i ha decidit ajornar fins a finals d'any la decisió final sobre l'adjudicació dels terrenys que ocupava el fabricant de cotxes. Els indicats i parts interessades han informat que, Goodman, la firma que, juntament amb el hub de descarbonització D-Hub, es postula per ocupa l'antiga factoria ha demanat informació i proves complementàries sobre els terrenys. Amb aquest pas, la decisió queda posposada com a mínim un mes. Aquest mateix dimarts, el D-Hub, principal candidat a la reindustrialització d'aquest espai, aconseguís avals per valor de 48 milions d'euros, el que suposa el 60% de les garanties que havia d'aportar d'inici segons els ajuts concedits al PERTE del vehicle elèctric. El grup liderat per QEV i Btech assegura que els seus "projectes tractors" del pla de reactivació de les fàbriques de l'automobilística japonesa podran tirar endavant, tot i que el procés encara trigarà setmanes a tancar-se. Aquest procés s'havia de resoldre a l'estiu, però s'ha anat allargant i sembla que fins als darrers compassos d'any no veurà el final.

El concurs per als terrenys de Nissan, que va tancar el 2021 amb el camí per buscar un substitut ja en marxa, preveu un arrendament de cinquanta anys i que l'adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d'euros. S'estableixen cinc àrees, de les quals dues ja estan adjudicades directament al fabricant de motos elèctriques Silence i a Nissan Motor Ibérica, que manté el centre tècnic d'automoció amb activitats d'investigació i desenvolupament. Els operadors logístics hauran de presentar projectes industrials per reactivar l'antiga planta de Nissan. L'únic per tornar a fabricar a la parcel·la de la Zona Franca és el hub d'electromobilitat, un grup de més de deu empreses liderat per les catalanes QEV i Btech que vol fabricar vehicles dissenyats per al transport de mercaderies i d'última milla als terrenys de Zona Franca i recuperar marques com l'antiga Ebro. Amb tot no serà aquest consorci qui presentarà la candidatura sinó el seu soci logístic, l'australià Goodman.

El Govern critica el PERTE del cotxe elèctric

Mentre el procés per reindustrialitzar Nissan s’allarga, el Govern ha mostrat aquest dimecres la seva "frustració" per un altre element vinculat a aquest procés, les adjudicacions del PERTE del cotxe elèctric. Segons ha lamentat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, el procés de repartiment de recursos europeus no ha funcionat correctament. "El fet que només s'hagi executat el 30% dels fons disponibles ja explica les dificultats que s'han viscut i com s'ha conduït aquest procés", ha explicat en un acte des de Sant Joan Despí. Tal com ha retret al govern espanyol, "no pot ser" que no s'hagin distribuït el 70% dels fons disponibles per impulsar la mobilitat elèctrica, precisament un dels vectors de la reindustrialització de Nissan. Tanmateix, ha avisat que el sector de l'automòbil i les administracions no es poden "permetre el luxe" que no s'executin aquests recursos.

"Traslladem al ministeri que no es poden repetir els errors d'aquest procés, s'ha de fer d'una altra manera", ha avisat després d'anunciar un acord amb l'empresa Ray Electrics Motors. Així mateix, ha reclamat a l'Estat que la Generalitat pugui participar "sempre" en els plans de reindustrialització i distribució de fons. "Tenim un coneixement més capil·lar del teixit empresarial del país", ha argumentat.