Instal·lar la seva producció de vehicles elèctrics, però també treballar en la implementació d'una fàbrica de microxips i desenvolupament de software. Aquesta és la idea amb què treballa l'empresa de capital públic xinès Chery per aterrar a Europa. Aquest dilluns han signat un conveni de col·laboració amb Foment del Treball, al capdavant el president Josep Sánchez Llibre, i el president de la Unió Patronal Metal·lúrgica i la patronal catalana de l'automoció, Fecavem, Jaume Roura i Calls. Aquesta trobada ve després d'unes visites prèvies d'una delegació de Chery a altres ciutats d'Alemanya, Itàlia o els Països Baixos, però ara també centren el seu interès en Barcelona i el conjunt de Catalunya. L'aposta que persegueixen és tancar un acord més a curt que llarg termini i també busquen bona sintonia amb l'administració i l'entesa de tots els representants institucionals. A tall d'exemple, aquest acord firmat a la seu de Foment també ha comptat amb el suport sindical del secretari general de Comissions Obreres de Catalunya, Javier Pacheco, i la secretària del Sector Indústria Automòbil d’UGT a Catalunya, Yolanda Funés, així com del professor de l’IESE, Pedro Nueno, bon coneixedor de les relacions internacionals amb la Xina.
A partir d'aquí, hi ha interrogants i serrells que s'hauran d'acabar de perfilar si aquest primer conveni de col·laboració segueix el seu camí amb el suport del Govern de la Generalitat. Un de bàsic és on es projectaria aquesta nova fàbrica i quin paper pot jugar l'antiga fàbrica Nissan on, ara mateix, s'impulsa un hub d'electromobilitat en un espai compartit amb altres empreses, la més destacada, Silence com a fabricant de motocicletes elèctriques que el mes de juliol passat va iniciar la reindustrialització d'aquesta zona. Les primeres informacions facilitades des de l'entorn de la patronal apunten que la firma xinesa valoraria la possibilitat d'establir una factoria amb la previsió d'acoblar uns 300.000 vehicles a l'any mitjançant una plantilla de 1.500 treballadors.
Les relacions entre Chery i Catalunya
Els vincles entre Chery i Catalunya no són d'ara i ja van començar fa 28 anys amb l'interès d'aquesta multinacional xinesa. El potencial d'aquesta marca és que és relativament jove, va néixer l'any 1997, i té molt camp per córrer. Les dades del 2021 són altes: es van fabricar 1,3 milions de vehicles, 460.000 d'ells van ser per a l'exportació i d'aquests, 310.000 eren cotxes amb combustió d'energia renovable. La delegació xinesa no amaga que Barcelona i Catalunya és una de les ciutats preferides per a la seva ubicació i altres atractius com el Port de Barcelona i el Port de Tarragona o la mateixa climatologia. D'altra banda, una de les grans vàlues és potenciar el departament d'I+D que compta amb 60.000 persones dedicades únicament a aquest àmbit que vol explorar, més enllà dels vehicles, la línia de negocis de les bateries, els xips i el software. La importància d'aquesta trobada és que, a diferència de l'any 2010 quan el president José Montilla va desplaçar-se fins a la Xina, són ara ells, amb el seu responsable Tongyue Yin al capdavant, els qui han viatjat fins a Barcelona. Aquesta delegació de Chery es troba actualment explorant negocis i oportunitats i properament viatjaran fins a l'Amèrica Llatina.