Una de les primeres mesures que va posar en marxa el govern espanyol davant l'augment de preus derivat de la guerra d'Ucraïna va ser el descompte de 20 cèntims per litre de benzina, quan començava a fregar els dos euros i omplir el dipòsit ja era un maldecap per a la majoria de conductors de l'Estat. Aquesta va entrar en vigor l'1 d'abril i s'ha d'estendre fins al 31 de desembre, que desapareixerà llevat que es prorrogui la seva vigència. Aquesta possibilitat, en la qual confiaven molts usuaris del transport privat que el necessiten per desplaçar-se cada dia, sembla allunyar-se després de les declaracions de la vicepresidenta i ministra d'Economia Nadia Calviño, que ha posat en dubte la seva continuïtat. Concretament, la socialista ha reconegut que La Moncloa es planteja eliminar aquesta mesura anticrisi que fins Cap d'Any s'aplica a tots els conductors sense tenir en compte la seva renda i es modificaria per mesures que estan orientades a protegir les persones més vulnerables i els sectors econòmics més afectats per la pujada del preu dels carburants.
En unes declaracions fetes a RNE, Calviño ha reconegut que el govern espanyol està avaluant quines de les moltes mesures que s'han pres per combatre els efectes de la guerra a Ucraïna i també per mitigar els seus efectes en la població s'han de prorrogar o no en el futur. Un exemple és la gratuïtat o les rebaixes en el transport públic, que des de l'Executiu de Pedro Sánchez ja han avançat que s'allargarà durant tot l'any que ve, ja que com ha defensat avui Calviño "arriba a tothom i va en la línia del transport sostenible". En canvi, aquest descompte de 20 cèntims perilla: "Haurem de veure si es prenen mesures sectorials, si s'ha de mantenir per a tota la població o centrar-la en un sector o un col·lectiu més afectat".
El govern espanyol ja ha presentat en les últimes setmanes els seus Pressupostos Generals de l'Estat per al 2023, que ara ha de negociar amb la resta de grups parlamentaris, tot i que s'espera una negociació llarga i complicada. En aquest sentit, però, Calviño s'ha mostrat molt confiada que els comptes elaborats per l'Executiu es podran aprovar. En aquest sentit, la vicepresidenta ha deixat caure que li sorprendria que hi hagués un rebuig general als pressupostos, que inclouen fins a 25.000 milions d'euros dels fons europeus i que tenen un marcat "caràcter social", segons ha defensat la ministra. "Espanya els necessita en un context internacional tan turbulent", ha argumentat. Amb tot, la coalició de PSOE i Unidas Podemos necessitarà negociar intensament amb altres partits, entre els quals destaca ERC, per poder-los aprovar.
Preus de rècord a l'Estat i escassetat a la Catalunya Nord
Segons les dades del mes d'agost, el preu dels carburants van tancar a l'alça amb el rècord de l'estiu més car de la història a l'Estat espanyol, tot i aquest descompte de 20 cèntims el litre. D'aquesta manera, omplir un dipòsit mitjà de 55 litres amb gasolina costa 88 euros, davant dels 93 euros del gasoil, això vol dir que es paga prop de 10 euros més que fa un any si es fa servir gasolina, i 24 euros si es tria gasoil. Aquestes dades, publicades pel Butlletí Petroler de la Unió Europea, encarregat de recollir el preu mitjà registrat a més de 11.400 estacions de servei espanyoles entre el 23 i el 29 d'agost, quan la benzina es venia a Espanya a una mitjana de 1,594 euros el litre, mentre que el gasoil ho feia a 1,682 euros.
Tot i que a l'Estat la situació és complicada pel que fa als carburants i el seu preu elevat, de moment no hi ha problemes per anar a qualsevol estació i poder omplir el dipòsit, fet que contrasta amb el que es viu a França i la Catalunya Nord, on els usuaris es troben amb greus dificultats per poder trobar un sortidor que funcioni correctament. Això es deu a una vaga convocada pels treballadors de les refineries franceses, que provoca escassetat de combustible.