La multinacional Philip Morris s'ha proposat de posar fi als cigarrets tradicionals i promou el pas a "alternatives menys perjudicials" com són les bossetes de nicotina, el tabac escalfat o els vapers. En la seva visita a Barcelona, el director de comunicació mundial, Tommaso Di Giovanni, atén ELNACIONAL.CAT per explicar la transformació de l'empresa i la importància de l'última decisió de la reguladora nord-americana FDA (Administració d'Aliments i Medicaments), que va permetre el passat 16 de gener la comercialització de les bossetes de nicotina en considerar que tenen "menys quantitat de productes nocius que els cigarrets" i suposen un "menor risc de càncer i altres serioses malalties que els cigarrets".

 

 

Explica Di Giovanni que es tracta d'un pas "molt important" perquè suposa "el reconeixement basat en les proves presentades que aquests productes són millors que els cigarros". Es tracta d'unes bossetes amb nicotina que es posen entre el llavi i la geniva i que en contacte amb la saliva desprenen la nicotina. Estan destinats a ajudar els fumadors a deixar-ho. Com els snus, que són semblants, però a més de nicotina contenen tabac, estan prohibides en la majoria dels països d'Europa, tret dels nòrdics. "Però a Suècia, el snus va ser adoptat i ara tan sols un 5% de persones fumen. Les malalties associades al tabaquisme han caigut a la meitat de la resta del continent", compte Di Giovanni, per la qual cosa expressa el seu desig que països com Espanya i altres europeus adoptin polítiques més obertes en la transició per deixar enrere els cigarrets de combustió.

"Desitgem que països com Espanya i altres d'Europa adoptin aquests canvis perquè són productes clarament millor que els cigarrets, sobretot considerant el cas de Suècia," desenvolupa Di Giovanni, que recorda que el vet europeu és des de l'any 1982. "Aquesta decisió no es va revertir malgrat les tremendes evidències, inclòs epidemiològiques, que són opcions millors que el tabac", completa Di Giovanni.

TOMMASO VAIG DONAR GIOVANNI PHILLIP MORRIS 007
Tommaso Di Giovanni. Fotografia: Montse Giralt

Els productes sense fum representen aproximadament el 38% de la facturació mundial de Philip Morris, compte Di Giovanni. "Caminem cap al 40%, que és una bona xifra", afegeix. Dels 36,5 milions de consumidors que han assumit productes alternatius al cigarret, 31 han optat per Iqos, que és el dispositiu de tabac escalfat. Com que no (...) combustió, produeix significativament menys elements tòxics per a la salut, com també va avalar la FDA. Amb Iqos, defensa Tomasso, "la reducció de riscos és del 95% respecte al cigarro tradicional".

Per a Philip Morris, "l'important és que els cigarrets passin a ser un objecte de museu", diu Di Giovanni, i els països que han adoptat alternatives ho faran abans, segons defensa. Passa amb Suècia, "que gairebé ho ha aconseguit", i amb Nova Zelanda, que també ha "implantat polítiques progressives per incentivar l'adopció d'alternatives al cigarret", completa.

 

 

"Desafortunadament, a països com Espanya no s'ha vist una disminució així del tabaquisme, en part perquè no s'ha incentivat la substitució", diu Di Giovanni, que insisteix que "existeixen evidències clares i amb base científica que aquestes opcions són menys perjudicials que el tabac".

De cara al futur, defensa Di Giovanni, la investigació i la tecnologia de Philip Morris els permet desenvolupar altres productes com a píndoles que ajudin a dormir, inhaladors semblants a l'aspirina que ajuda a persones amb riscos cardiovasculars i altres productes. "Tenim la ciència i la innovació no només per ajudar les persones a deixar el tabac, sinó per a altres tipus de productes", assenyala el director de comunicació.

La multinacional nord-americana no té ara per ara confirmades inversions en Espanya, encara que ho considera "un país clau" en el seu desenvolupament. "És una opció que es pot contemplar i ho farem. Però ara per ara, és aviat i especulatiu. Prendrem aquesta decisió en el moment que sigui més adequat tenint en compte diversos factors, entre els que hi són que el país doni suport als productes sense fum. Després hi ha altres factors com el logístic o la mà d'obra. Però ara mateix, és aviat per dir alguna cosa sobre això".

A punt de presentar els resultats de 2024, Philip Morris va facturar 32.627 milions d'euros, un 10% més que l'any anterior, amb un benefici net de 7.813 milions el 2023, un 13,6% menys que el 2022. Els ingressos d'Iqos van superar els de Marlboro.