El nou sistema que permetrà als treballadors autònoms accedir als ajuts del Govern per la Covid-19 es posa en marxa després de caos en la gestió del primer paquet d’ajudes. El dilluns 30 de novembre s’obre el termini d’inscripció prèvia pels ajuts, que finalitzarà el 7 de desembre. L’ordre d’inscripció, en aquesta ocasió, no determinarà la preferència en l’atorgament de l’ajut.
Encara falta per determinar els requisits que es tindran en compte per poder rebre els ajuts per al manteniment de l’activitat econòmica per la Covid. Un cop tancat l’ajut, el Govern convocarà el Consell Català del Treball Autònom, que serà qui determinarà com s’atenen les sol·licituds, en funció de la disponibilitat pressupostària. El Govern confia a poder concretar els ajuts i la seva quantia final tal bon punt finalitzi el procés d’inscripció.
Fins al 7 de desembre
El formulari per registrar-se està disponible al portal de Canal Empresa. El registre s’obrirà el dilluns 30 de novembre a les nou del matí i estarà obert fins al 7 de desembre a les 15 hores, tal com ha publicat avui el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC).
L’ajut serà compatible amb d’altres de la Generalitat. No es podran beneficiar els 10.000 autònoms que van rebre els 2.000 euros de la caòtica convocatòria del 9 de novembre, que va obligar el Govern a demanar disculpes per la gestió d’aquest ajut. En aquella ocasió el sistema informàtic es va col·lapsar. Hi va haver més de 100.000 sol·licituds i només se’n van poder beneficiar un 10%, els primers que els van demanar.
Qui es pot inscriure?
La inscripció la podran fer els autònoms donats d'alta al règim RETA o una mutualitat que fan l'activitat com a persona física a títol individual amb o sense treballadors a càrrec. En tot cas, el màxim de persones contractades per compte d'altri d'aquest autònom no pot superar les sis, prenent com a referència la mitjana de l'any passat.
També poden optar-hi els autònoms que han constituït una empresa amb personalitat jurídica pròpia, sigui unipersonal o amb altres socis, però en aquest cas, no pot haver-hi més de tres socis. La suma entre socis i treballadors per compte d'altri no pot superar les sis persones. En el cas de socis de cooperatives que cotitzen al RETA o a una mutualitat, també s'hi poden sumar si no hi ha més de tres socis i la xifra total de socis i treballadors no socis és d'un màxim de sis persones.
A més, cal que les persones tinguin el domicili fiscal a Catalunya, estiguin d'alta al RETA o a una mútua des d'abans de l'1 d'octubre, tinguin una base imposable sobre la renda de les persones físiques que en el darrere exercici disponible sigui igual o inferior a 35.000 euros, i un rendiment net de l'activitat en els tres primers trimestres del 2020 que no superi els 13.125 euros.
Agilitat i rapidesa
El Govern ja va acordar a la seva reunió de dimarts passat el nou sistema de sol·licitud dels ajuts. La consellera de la Presidència, Meritxell Budó, va destacar que la finalitat era "respondre amb agilitat i rapidesa i que s'hagin de complir els menors tràmits possibles".