Dimas Gimeno, fundador i president executiu de WOW i Kapita, ha participat en el World Retail Congress de Barcelona, un dels esdeveniments més importants en el món del retail a nivell mundial, compartint una taula rodona al costat de Jo-Anne Hui-Miller, Content and Insights Director (The General Store), Wim Boekema (fundador - Nix & Nix), Emma Beckmann (President EMEA - Landor & Fitch), Thierry Andretta (CEO – Mulberry) i Lorenzo Cotti (CEO - Integra Fragrances).

Gimeno ha traslladat l'audiència la seva opinió sobre el present i futur de les botigues físiques, reafirmant-se que aquestes continuaran creixent i estan davant de la seva gran oportunitat: "Está passant amb les botigues físiques el mateix que amb els llibres físics, que molts els donaven per morts fa 20 anys, quan van sorgir els primers e-books, i ara veiem que el llibre físic no ha perdut terreny i torna a créixer amb força".

També ha explicat que la pandèmia de la covid va fer pensar a molts que l'"afartament de pantalles" durant el confinament seria permanent "i que les vendes online creixerien sense fi... i les botigues anirien tancant o ajustant-se per servir d'annexos a un negoci essencialment digital".

"Tanmateix, les dades en molts països revelen que el retail físic està de tornada amb força, després d'una caiguda de les vendes online del 5% el 2022, que tornarà a créixer en els anys vinents, però amb taxes molt més moderades", va assegurar.

Com un dels experts més importants en retail, el fundador de WOW ha explicat com de necessari és per a moltes empreses afrontar el que considera el 'retail reset': "Quan es produeix el "retail reset"? Només quan el cost de mantenir l'statu quo és més gran que el risc de canvi. Moltes empreses, desgraciadament, no afronten seriosament aquests canvis fins i que no es troben al caire de l'abisme... Abans de la covid ja hi havia un consens creixent entorn de la idea que el que havia funcionat al sector fins aquell moment ja no servia en un entorn d'alt creixement dels canals digitals. La covid va suposar un xoc de tal magnitud que va fer que hi hagués un canvi massiu en les expectatives i comportaments dels clients. L'error més gran que poden cometre les empreses de retail és caure en la "miopía del retail", no poder mirar més enllà de la seva empresa i sector. I pensar que els clients sempre seran els mateixos, la competència no canviarà o que els proveïdors seran "amables" amb nosaltres", va afirmar.

Per a l'empresari espanyol, els cinc errors més comuns del sector retail són: Ignorar el paper crucial de l'experiència del client a les botigues físiques; pensar que la tecnologia no és important i en aquesta era de la transformació digital, els que no aprofiten la tecnologia a les seves botigues quedaran endarrerits; Falta d'integració de les botigues amb els canals digitals per crear una plataforma phygital; Descuidar la inversió en personal de la botiga que ben format, motivat i dirigit, és fonamental per brindar un excel·lent servei al client i crear experiències que vinculin als clients; i no adaptar-se a les preferències canviants dels consumidors.

Gimeno, ha conclòs la seva intervenció, reflexionant sobre la importància que les botigues aconsegueixin que els clients percebin que la seva experiència de compra i visita hagi estat memorable: "Els formats comercials que tenen més futur són aquells que uneixen la cosa digital amb l'experiencial per oferir múltiples 'viatges del consumidor', deixant en mans d'aquest si vol que sigui més físic o més digital. El model de negoci del retail ha canviat. Els venedors físics han de centrar-se a proporcionar experiències memorables als clients, com organitzar esdeveniments, tallers i demostracions a la botiga, o crear espais únics i instagramejables que fomentin l'intercanvi social. Aquesta tendència té per objectiu crear un sentit de comunitat, fomentar connexions emocionals i oferir experiències personalitzades que no es poden replicar en línea".