El turisme tendeix a generar gentrificació. Si vius a Barcelona saps bé que hi ha certes parts de la ciutat que són pràcticament inaccessibles per a la població no turista. La Sagrada Família, la Rambla, el Passeig de Gràcia, la llista és llarga. Si fem un zoom out, veiem com gran part de les persones que visiten el país ho fan a Barcelona, però no descobreixen bona part de tot el que tenim a casa nostra, des de la Costa Brava fins al Pirineu o les Terres de l'Ebre. Doncs bé, per canviar aquest model i paradigma turístic va néixer Diskover, una startup que vol potenciar el turisme de proximitat i, a més, descentralitzar-lo, en certa manera, treure'l de Barcelona. Al final, per explicar-ho de forma senzilla, la intenció és que Diskover sigui la xarxa social del turisme arreu del món.
Per arribar a la població, al turista, Diskover va llançar la seva aplicació mòbil gratuïta a finals de l'any 2021 tant per Android com per iOS. L'aplicació en qüestió té per objectiu aglutinar tot el que ofereixen altres aplicacions turístiques en una, és a dir un espai on pots trobar atraccions turístiques interessants, restaurants, hotels, esdeveniments que passen a la ciutat que visites, però també posar en valor curiositats, fets històrics, relats de memòria popular... i tot filtrat per proximitat, és a dir que si estàs a Girona, l'aplicació et mostrarà allò que tens més a prop i no t'enviarà a Barcelona a la tercera opció, a més també inclou un motor amb intel·ligència artificial per tal d'oferir a l'usuari allò que més li interessa d'acord amb les seves accions dins de Diskover. En una conversa amb ElNacional.cat, el CEO de l'empresa, Julià Sánchez, ens explica que el seu objectiu són el 85% dels turistes que no planifiquen minut a minut el seu viatge i estan oberts a descobrir el lloc que visiten.
Com ja hem dit, l'objectiu de l'aplicació no són les grans ciutats, sinó que és portar el turisme arreu del territori i ensenyar les possibilitats que, per exemple, ofereix Catalunya. Ara bé, Sánchez també assegura que l'aplicació també es pot aplicar a la mateixa ciutat de Barcelona com a ecosistema. En aquest cas concret, el de les grans ciutats, l'objectiu seria esponjar el turisme dins de la ciutat fent valdre els barris i atraccions menys típiques per al turisme, o oferint rutes no tant estàndard. Un exemple molt clar que detalla Sánchez seria el cas dels turistes de creuer que acostumen a passar poques hores a la ciutat i sempre fan la mateixa ruta, però si disposessin de Diskover, se'ls oferiria rutes diferents o en un ordre diferent, provocant que no se sobrecarreguin de persones certs punts de la ciutat, homogeneïtzant els fluxos turístics de la mateixa ciutat.
Com ja hem dit, Diskover no és només una aplicació, sinó que també és una empresa i com a tal ha de ser rendible. A priori amb una app gratuïta i sense anuncis, els ingressos han d'arribar per un altre cantó. Concretament, Sánchez afirma que la seva intenció és dirigir-se a les administracions, a tots nivells, per oferir la seva plataforma per incorporar totes les possibilitats turístiques del municipi o administració en qüestió, de fet, l'aplicació també podria esdevenir una mena d'agenda d'activitats de tots els municipis que ho vulguin en una mateixa aplicació. . A més, també es dirigeixen als comerços, que tindran la possibilitat de publicitar les seves experiències particulars a través de l'aplicació.
Actualment, els usuaris de l'aplicació ja poden gaudir dels més de 18.000 punts d'interès, principalment a Catalunya, però també a la Catalunya Nord, la resta de l'Estat, com per exemple Navarra, i Andorra. Ara bé, des de Diskover esperen acabar l'any al voltant de les 100.000 descàrregues i els 25.000 usuaris actius, i arribar consolidar-se arreu de l'Estat per, de cara a mitjan 2023, fer el salt definitiu a l'estranger, ara bé sempre que abans hagin consolidat el producte a Catalunya i a la resta de l'Estat. En aquest punt, l'empresa catalana es plantejaria iniciar una nova ronda de finançament per poder assumir els costos d'aquesta expansió internacional.