16 aerolínies, entre les quals Vueling i Iberia, s'han compromès a reemborsar els vals imposats per cancel·lacions de vols durant la pandèmia. Així ho ha anunciat la Comissió Europea, ja que la normativa estableix que les companyies només poden donar aquests cupons en cas que ho demani el client, però les aerolínies van imposar-los.
Crèdits per bescanviar
Quan va esclatar la pandèmia, amb l'arribada del confinament i el tancament de l'espai aeri, moltes persones van haver de suspendre els seus viatges, tot i haver pagat ja els bitllets. Per exemple, durant les vacances de Setmana Santa, moment en que bona part de la població aprofita per fer turisme va coincidir amb el primer estat d'alarma. Llavors, les companyies van haver de cancel·lar els seus vols i, en lloc de retornar els diners als clients, van crear el crèdit. Aquest es podia bescanviar per altres bitllets més endavant, quan es pogués tornar a viatjar.
Ara, segons la Comissió, totes les aerolínies s'han compromès a reemborsar el preu dels bitllets en set dies, tal estableix la legislació europea, en cas que els passatgers no els hagin utilitzat. "La majoria d'aerolínies han acordat que els cupons que els passatgers van haver d'acceptar en les primeres fases de la pandèmia i no hagin utilitzat poden reembossar-se en diners si així ho desitgen", han explicat en el comunicat.
Una opció addicional
En tot cas, ha especificat l'òrgan europeu, aquests crèdits eren només una opció addicional pels passatgers, que podien utilitzar si els interessava, i que no substituïa la possibilitat de recuperar els diners al moment.
Per altra banda, els passatgers que van comprar el bitllet a través d'un intermediari i tenen problemes per obtenir el reemborsament ara es poden dirigir i fer la petició directament a l'aerolínia. A banda dels reemborsaments, les companyies també s'han compromès a informar millor els passatgers dels seus drets.
Gest fonamental
La comissaria europea de Transports, Adina Valean, s'ha mostrat "satisfeta amb el fet que s'hagin eliminat bona part dels reemborsaments endarrerits i que totes les aerolínies interessades s'hagin compromès a resoldre els problemes pendents". Valean creu que aquest és un gest fonamental per restablir la confiança amb els passatgers, de qui depèn la recuperació del sector.
A banda de Vueling i Iberia, la resta d'aerolínies que participen d'aquests compromisos són Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling i Wizz Air.