El Consell Regulador del Cava assegura que el boicot espanyol al cava català s'està superant "amb nota" ja que han "aconseguit superar la barrera dels 90 milions d'ampolles venudes al mercat nacional, cosa que no passava des del 2010", si bé és cert que els esdeveniments polítics del quart trimestre "no ens han permès arribar a les xifres que esperàvem". Amb tot, el president de DO Cava, Pere Bonet Ferrer, ha assegurat que el consum a Catalunya continua sent molt majoritari, aproximadament el 30% del total, i la producció catalana representa el 95,3%.
Malgrat això, el sector del cava català ha facturat el 2017 un total de 1.149,3 milions d'euros, el 6,5% més que l'exercici anterior, el que es tradueix en una producció de 252.515.336 milions d'ampolles, un 3% més. Un exercici que el Consell Regulador del Cava ha qualificat d'"especialment positiu".
La crisi i el boicot al mercat interior
Pel que fa a la comercialització dins del mercat espanyol, "el cava continua sent el líder indiscutible dels vins escumosos de qualitat", segons D.O Cava, amb un creixement del 4,7% i superant els 90 milions d'ampolles, una xifra a la qual no s'hi arribava des del 2010.
"El mercat interior s'ha vist molt llastrat per la crisi", ha assegurat el president. Entre el 2007 i el 2017, la frenada del comerç infranacional s'ha fet evident, per la crisi, però també pel boicot. Tot i això, Bonet assegura que "el mercat interior segueix representant una part important del mercat, fins a un 36% del total".
D'altra banda, Bonet assegura que el boicot al cava català "ha mermat força" les xifres, tot i que considera que l'evolució històrica de D.O Cava és molt positiva. Preguntat per les xifres del boicot, Bonet ha assegurat que "el quart trimestre va haver molt soroll mediàtic, i això sempre afecta". Aquest quart trimestre és "pràcticament igual que el del 2016, però sí que hem perdut una mica d'avantatge".
Per la seva banda, el director de l'Incavi, Salvador Puig, ha assegurat que “el cava és un dels sectors més tocats per la situació política, però s’està recuperant amb nota”.
Rècord en exportacions
Segons les xifres de DO Cava, el mercat exterior augmenta en 3,2 milions d'ampolles, arribant a la xifra rècord de 162,2 milions d'ampolles. Alemanya és on creix més, col·locant-se en primera posició amb un 10,5% del creixement. En el total de la Unió Europea, presenta un resultat de 112,6 milions d'ampolles, un augment del 0,7%, i als països tercers 49,6 milions, el 5,2% més.
Tot i això, destaca la caiguda del consum al Regne Unit, que tot i que és el segon mercat internacional més important pel cava català després d'Alemanya, enguany segueix baixant, amb un 13,47% de decreixement. Bonet considera que el motiu és el Brèxit.
L'auge del premium
El president del Consell Regulador considera "essencial" destacar-se com a "espumós d'excel·lència", amb el seu 13% de premium que té D.O Cava. Enguany, el mercat premium ha tingut un creixement "considerable" del 10,7%, en 3,2 milions d'ampolles. De fet, per aquest Nadal ja s'avisava que el boicot al cava català faria baixar el més econòmic, però en canvi el premium augmentaria.
"El premium significa destacar la qualitat del producte global, des de la vinya fins al màrqueting", ha assegurat Bonet. "El premium és progrés, i és un repte que hem de mantenir".